Zaterdag 3 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Vanaf overweg Gooibergstraat, gezien in de richting Bussum Zuid (links) en richting overweg Herenstraat (rechts). JH
|
.JPG) |
Ondertussen in Hilversum. De toegang naar de sporen 1 - 4 voor (eventuele werktreinen uit de richting Naarden-Bussum en/of Crailoo was voor de zekerheid geblokkeerd met afsluitborden (Seinreglement bord 513: opdracht te stoppen voor het bord) en kortsluitlansen in het spoor. In Hilversuim werd door sprinters op deze sporen gekeerd naar Utrecht Centraal, Amersfoort Vathorst en Amersfoort Schothorst. Spoor 5 werd beschikbaar gehouden voor de eventuele bereikbaarheid van Crailoo. RN
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Werktrein ter hoogte van de overweg Gooibergstraat, gezien in de richting Herenstraat. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Overweg in de Gooibergstraat. JH
|
|
Overweg in de Gooibergstraat. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Vanaf overweg Herenstraat in de richting Gooibergstraat. JH
|
|
Vanaf overweg Herenstraat in de richting Gen. de la Reylaan (Nassaulaan). JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Vanaf overweg Herenstraat in de richting Gen. de la Reylaan (Nassaulaan). JH
|
|
Vanaf overweg Herenstraat in de richting Gen. de la Reylaan (Nassaulaan). JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Vanaf overweg Gen. de la Reylaan (Nassaulaan) richting Herenstraat. JH
|
|
Vanaf overweg Meerweg/Veerstraat richting station. JH
|
.JPG) |
Vanaf overweg Meerweg/Veerstraat richting station. Links het voormalige Bensdorpspoor dat eindigde in een stootjuk. Foto hierboven links. Met wissel 45A/45B sloot spoor 4b (954b) aan op het hoofdspoor richting Bussum Zuid. Deze 1:15-wissels beperkten de baanvaksnelheid bij het berijden over spoor 4. Snelheidsbord max 80 km/h. bij sein 46. In de nieuwe situatie over spoor 2 is deze beperking niet meer aanwezig. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Vanaf overweg Generaal de la Reylaan. JH
|
|
Overweg Generaal de la Reylaan gesloten voor aanpassing. JH
|
.JPG) |
|
.JPG)
←↑ Links het aanbrengen van spoorstaven met ES-lassen bij de overweg Gen. de la Reylaan en hierboven staat werkmaterieel bij de overweg Zwarteweg klaar. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Overweg Cort v.d. Lindenlaan/Wilhelminalaan. JH
|
|
Noodbrug Karnemelksloot. Aan alle veiligheidsmiddelen is gedacht, ook te water. En een waarschuwing voor een 150 KV-kabel. De bovenleidingsdraden zijn op de eerste dag van de werkzaamheden hier al weg geknipt. JH
|
.JPG) |
Overweg Cort v.d. Lindenlaan/Wilhelminalaan. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Ondertussen in de hal van het station. Stellages bij de toegang van de AH to GO (links) en afgesloten toegang naar perrons en tunnel (rechts). JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Overweg Cort v.d. Lindenlaan/Wilhelminalaan. JH
|
|
Overweg Cort v.d. Lindenlaan/Wilhelminalaan. JH
|
.JPG) |
|
.JPG)
←Overweg Cort v.d. Lindenlaan/Wilhelminalaan. JH ↑ Voorplein station met tijdelijke NS-bushalte. JH
|
.JPG) |
Bussum Zuid. Werkzaamheden bij viaduct Bussummergrindweg. Op de achtergrond Crailoo aansluiting west. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Werkzaamheden bij Crailoo aansluiting west. JH |
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Werkzaamheden bij Crailoo aansluiting west. JH
|
|
Bussum Zuid. Werktrein met loc 607. JH
|
.JPG) |
Bussum Zuid. Werktrein met loc 607. JH
|
|
Zondag 4 augustus 2019
|
|
|
.jpg) |
Zicht op de overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. De dwergseinen 30, 28 en 38 resp. voor de sporen 3b, 4b en 5b voor de richting Weesp zijn definitief gedoofd. Vergelijk met eerdere foto's. De sporen worden verwijderd. HK
|
|
.jpg) |
|
.jpg) |
↑→ Verwijderen overwegplaten Cort v.d. Lindenlaan/Wilhelminalaan en afvoeren met opleggers. HK
|
|
|
.jpg) |
|
.jpg) |
↑→ Verwijderen overwegplaten Cort v.d. Lindenlaan/Wilhelminalaan en afvoeren met opleggers. HK
|
|
|
.jpg) |
Zwaar transport op zondagmiddag bij overweg Cort v.d. Lindenlaan/Wilhelminalaan. HK
|
|
.jpg) |
Crailoo aansluiting west (Craw), gereedmaken vernieuwde wisseloverloop en nieuwe seinen 1318 en 1320. HK
|
|
%20copy.jpg)
↑→ Ondertussen in Olst. Omgeleide IC 149, met eloc 1746, van Amsterdam naar Berlijn reed de route via Almere Lelystad (Flevolijn) en Zwolle (Hanzelijn) naar Deventer vanwege de werkzaamheden in Bussum. Dit is een gebruikelijke omleiding. De loc hoeft niet gerangeerd of los gekoppeld te worden vanwege een rijrichtingkering, omdat het een doorgaande beweging is. Uit Amsterdam werd een kwartiertje eerder vertrokken om vanaf Deventer de reis te vervolgen naar Bad Bentheim en verder. GB
|
|
%20copy.jpg) |
%20copy.jpg) |
Omgeleide IC 149, met eloc 1746, van Amsterdam naar Berlijn in de spoorboog kort na Olst. GB
|
|
%20copy.jpg) |
|
%20copy.jpg) |
↑→ Nog meer omgeleide treinen. RFO 1837 met keteltrein 46269 door Olst. GB
|
|
|
.JPG)
↑→ Verwijderen spoorsecties. JH
|
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
Zeven oude ballast. JH
|
|
Vanaf overweg Zwarteweg: een laatste blik op de sporen 3, 4 en 5. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Spanningloos..... JH
|
|
|
.JPG)
↑→ Druk werkverkeer bij voormalig Post T op de overweg Zwarteweg en doorslijpen spoorsecties. JH
|
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG)
←↑ Big brother is watching you......Dankzij de webcam is het werk live te volgen. JH
|
.JPG) |
Maar de echte liefhebber is ter plaatse natuurlijk. JH
|
|
.JPG) |
Verzameling spoorsecties, in afwachting van verder transport naar stapelplaats Crailoo. JH
|
|
.jpg) |
Webcam ProRail. Zondag 4 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Uitnemen spoorsecties spoor 1 en 2 bij Post T
|
|
|
Maandag 5 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑↑ Demontage bovenleiding en seinbrug boven de a-sporen 1 - 5. JH |
|
|
.JPG) |
|
.JPG)
←↑ Zeven van oude ballast op de a-sporen. JH
|
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
"Wacht tot het rode licht gedoofd is, er kan nog een krol passeren". Overweg Gooibergstraat. JH
De ahobinstallatie was trouwens buiten dienst, een verkeersregelaar zorgde voor de veiligheid. Een krol is een kraan op lorries, kan zowel over de weg als op de rails rijden.
|
|
Lasploeg aan het werk voor het maken van nieuwe ES-lassen. Overweg Gooibergstraat. JH
Een ES-las is een elektrische scheidingslas ten behoeve van de stroomlopen in het spoor. Een ES-las zorgt voor spoordetectie, een juiste seingeving en goede werking van de overige installaties.
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Overweg Gooibergstraat. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Bij overweg Gooibergstraat. JH
|
|
|
.JPG) |
Bij overweg Gooibergstraat. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Bij overweg Gen. de la Reylaan: doorslijpen spoorstaven door lasploeg ten behoeve van verwijderen sporen 3 - 5. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Bij overweg Gen. de la Reylaan: doorslijpen spoorstaven door lasploeg ten behoeve van verwijderen sporen 3 - 5. JH
|
.JPG) |
Bij overweg Gen. de la Reylaan: doorslijpen spoorstaven door lasploeg ten behoeve van verwijderen sporen 3 - 5. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Nieuwe seinen bij overweg Zwarteweg. JH
|
|
Oude bovenleidingsmasten bij overweg Zwarteweg. JH
|
.JPG)
↑→ Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Uitnemen spoorsecties bij Post T. JH
|
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Werktrein uit de richting Crailoo, geduwd over spoor 4 ten behoeve van de afvoer van spoorsecties. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Uitnemen spoorsecties bij Post T. JH
|
|
Werkzaamheden relaiskast 53 bij overweg Gen. de la Reylaan. JH
|
.JPG)
↑ Werkzaamheden relaiskast 53 bij overweg Gen. de la Reylaan. JH
→ Werkzaamheden relaiskast 91 bij overweg Gooibergstraat. JH
|
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
Laatste blik op de sporen 3 - 6. JH
|
|
Werktrein met loc 607 op spoor 4 richting Crailoo, vanaf overweg Gen. de la Reylaan. JH
|
.JPG) |
Werktrein met loc 607 op spoor 4 richting Crailoo, vanaf overweg Gen. de la Reylaan. JH
|
|
.JPG) |
Overweg Gen. de la Reylaan. JH
Het is half december dit jaar 65 jaar geleden dat werd begonnen met verbreding van deze overweg. Het spoorblad Spoor- en Tramwegen (nummer 26 van 23 december 1954) schreef daar destijds het volgende over:
“In Bussum is men begonnen met de werkzaamheden ter verbreding van de bewaakte overweg in de Generaal de la Reylaan. De overweg was tot nu 10 meter breed, maar wordt nu verbreed naar 17 meter. Er komen betonvloeren in en de overweg krijgt twee stellen dubbele afsluitbomen. Half januari 1955 hoopt men het werk gereed te hebben. Het is de bedoeling begin 1955 aan weerszijden van de overweg een rood knipperlicht te plaatsen “waarmee het sluiten en gesloten zijn der bomen kan worden aangekondigd”.
Ter aanvulling:
De handbediening vond toen plaats vanuit seinhuis |III dat ook de uitrijseinen (op een bordes) naar Hilversum ter plaatse bediende (zie Bussum in vroeger tijden). Tot 2 november 1959 kende Naarden-Bussum de klassieke, mechanische beveiliging. Met de modernisering van de beveiliging in 1959 werd de verbrede en nog handbediende overweg die 5 sporen afsluit, vervangen door een ahob-installatie: automatische halve overweg bomen. Vanaf 17 augustus 2019 wordt de overweg gedurende 8 dagen versmald tot 2 sporen en wordt opnieuw een ahob aangebracht.
|
|
.JPG) |
Webcam ProRail. Maandag 5 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Uitnemen spoorsecties spoor 1 en 2 bij Post T
|
|
|
Dinsdag 6 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Vanaf overweg Meerweg/Veerstraat richting Herenstraat. Rechts opgebroken Bensdorpspoor. JH
|
|
Vanaf overweg Meerweg/Veerstraat richting station / overweg Gen. de la Reylaan. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Vanaf overweg Meerweg/Veerstraat richting station / overweg Gen. de la Reylaan. Opbreken sporen en wisselverbindingen. Links het voormalige Bensdorpspoor dat eindigde in een stootjuk. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Vanaf overweg Gen. de la Reylaan. Nieuwe ES-lassen in spoor 2. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ Vanaf overweg Gen. de la Reylaan richting overweg Meerweg. Opgebroken sporen. JH
|
|
↑ Vanaf overweg Gen. de la Reylaan richting Zwarteweg. Rijplaten voor bouwverkeer op de voormalige en opgebroken sporen 3 - 5. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Alle sporen ten westen van het eilandperron zijn verdwenen. Hier komt een nieuwe entree van het station. JH
|
Faunapassages en Voormeerpassage Naardermeer
|
%20copy.jpg) |
Op dinsdag 6 augustus 2019 organiseerden spoorbeheerder ProRail en de beheerder van het Naardermeer, de vereniging Natuurmonumenten een bijeenkomst voor de pers en enkele genodigden (waaronder de wethouder van Gooise Meren) om uitleg te geven over de bouw van de faunapassages en de tunnel voor fietsers en wandelaars onder het spoor bij de Voormeerpassage. Deze projecten liften mee met de werkzaamheden van de ombouw van de railinfrastructuur in Naarden en Bussum. Op de locatie “Drinkgelegenheid” van Gasterij Stadzigt van Natuurmonumenten gaf Ing. Ruud van Gorkum (foto) van Natuurmonumenten in de bovenzaal een presentatie en uitleg over de 9 faunapassages die in verschillende vormen onder het spoor zijn aangelegd. Een diervriendelijke verbinding tussen door de spoorlijn gescheiden delen van het Naardermeer bestond nog niet. Daarna gaf boswachter Luc Hoogenstein zijn verwachtingen over het gebruik van de passages. Vanaf de nabij gelegen kadestoep stapte het gezelschap in een sloep om een vaartochtje te maken naar de passages die alleen over het water te bereiken zijn. Op de locatie Voormeerpassage gaf bouwmanager Marcel Martens uitleg over de voortgang van het tunnelproject waardoor fietsers en wandelaars hun tocht door het Naardermeer kunnen voltooien.
De foto’s hieronder van Jaap van Hassel geven een impressie.
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
Bouwmanager Marcel Martens van ProRail geeft uitleg bij de Voormeerpassage.
|
|
Ondertussen een paar kilometer verderop....
|
|
|
.jpg) |
|
.jpg) |
↑→ Overweg Gooibergstraat met spoorsecties, afvoer richting Bussum Zuid. RN
|
|
|
.jpg) |
|
.jpg) |
Werkzaamheden bij Bussum Zuid. RN
|
|
Overweg Meerweg richting Gen. de la Reylaan. Opbreken sporen. RN
|
.jpg) |
|
.jpg) |
Vanaf overweg Gen. de la Reylaan richting Zwarteweg: sporen 1 en 2. RN
|
|
Overweg Cort v.d. Lindenlaan / Kon. Wilhelminalaan. Inrichten wegen en aanpassen overweg. RN
|
.jpg) |
|
.jpg) |
Werkliedenvervoer.... RN
|
|
Vanaf overweg Gen. de la Reylaan richting Meerweg. RN
|
.jpg) |
|
.jpg) |
Vanaf overweg Meerweg, werktreinen. Rechts RailPro-loc 607. RN
|
|
Vanaf overweg Meerweg richting Gen. de la Rey;laan. Opbreken en afvoeren sporen. RN
|
.jpg) |
|
.jpg) |
Overweg Meerweg richting Herenstraat. RN
|
|
Overweg Herenstraat met nog in wegdek aanwezige Bensdorpspoor. Daarachter de omgebouwde cacaofabriek met nieuwe appartementen. RN
|
.jpg) |
|
.jpg) |
↑→ Bussum Zuid. De afgevoerde spoorsecties werden tijdelijk opgeslagen op het spoor Hilversum - Naarden-Bussum (links) tot de toegang naar de stapelplaats Crailoo weer bereikbaar was als gevolg van werkzaamheden aan de overloopwissels. RN
|
.jpg) |
De overloopwissels bij de aansluiting Crailoo West waren aan het einde van deze dinsdag klaar. Ook de seingeving ter plaatse werd aangepast en getest. Met ingang van donderdag 8 augustus werd binnen de buitendienststelling het spoor tussen Hilversum en Bussum Zuid v.v. weer in dienst gegeven en reden de treinen vanuit Hilversum tot/van Bussum Zuid. Daartoe was in Bussum Zuid de keermogelijkheid gebouwd. De busdienst (Hilversum Weesp) werd vanaf Hilversum verplaatst naar Bussum Zuid (- Weesp). RN
|
|
.jpg) |
Webcam ProRail. Dinsdag 6 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan.
|
|
|
Woensdag 7 augustus 2019
|
|
|
.jpg) |
Webcam ProRail. Woensdag 7 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan.
|
|
Donderdag 8 augustus 2019
|
|
|

|
|

←↑ Vanaf 8 augustus reden de treinen weer tussen Hilversum en Bussum-Zuid nadat de werkzaam-heden bij Crailoo west gereed gekomen waren. Hierdoor kon de trein vervangende busdienst Hilversum naar en van Weesp ingekort worden tot Bussum-Zuid (via het hoofdstation Naarden-Bussum). Op het P&R-terrein van Bussum-Zuid werd een tijdelijke accommodatie ingericht voor overstappende reizigers, inclusief een mobiele toiletkar (foto links). De inkorting bespaarde weer een aantal busritten tussen Hilversum en Bussum Zuid, inclusief hun chauffeurs. Ter plaatse werden de reizigers geïnformeerd door informanten. EB
|
 |
|
 |
Donkere en dreigende luchten pakken zich samen boven Post T aan de Zwarteweg. Het is de laatste dag van dit gebouwtje. Op vrijdag 9 augustus werd het gesloopt, een dag eerder dan gepland. Aanvankelijk stond 10 en 11 augustus in het werkschema, maar door een gunstig verlopen planning kon eerder gestart worden. Inclusief voorbereiding stond in het draaiboek totaal 112 uur aan sloopwerk gepland, van woensdag 7 augustus 07:00 uur t/m zondag 11 augustus 23:00 uur. In de voorafgaande dagen werd het interieur al zoveel mogelijk ontmanteld, c.q. leeg geruimd en werden onder meer diverse relaiskasten verwijderd. EB
|
 |
|
 |
↑→ Ontruiming interieur post T. Wat niet meer bruikbaar was, werd door het geopende raam naar buiten gegooid. EB
|

↑ → ↓ De omgeving van Post T bij de overweg aan de Zwarteweg/Comeniuslaan kende nog enkele rustieke plekjes. De wandeltuin behoort bij het hoekhuis, direct tegenover post T en is privé-eigendom. Het straatnaambordje heeft zijn oorspronkelijke vorm behouden. EB
|
|
 |
|
 |
|
 |
Vanaf overweg Gen. de la Reylaan richting Zwarteweg. Geen treinen meer. EB
|
|
Vanaf overweg Gen. de la Reylaan richting Meerweg. Aanbrengen nieuwe bovenleidingsmasten. EB
|
 |
Vanaf overweg Gen. de la Reylaan richting Meerweg. Aanbrengen nieuwe bovenleidingsmasten. EB
|
|
.JPG) |
Webcam ProRail. Donderdag 8 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan.
|
|
|
Vrijdag 9 augustus 2019 - Sloop Post T / Relaishuis 20
|
|
|
.jpg) |
Het seinhuis Post T aan de Zwarteweg/Comeniuslaan werd op vrijdag 9 augustus 2019 gesloopt door aannemer Gebr. Dam die daarvoor een Liebherr-kraan gebruikte. Maar eerst een stukje historie.
Het in zandgele baksteen uitgevoerde gebouwtje werd (evenals Post T in Hilversum) in 1959 gebouwd door NV Aannemersbedrijf Schipper & Meijerink uit Hengelo (O) (Bron: Het Utrechts Archief 960, inv. 176, 169). Het seinrelaishuis te Naarden-Bussum is voor ƒ 48.750 (bestek 1233) in november 1958 aan Schipper en Meijerink gegund. Het kwam in september 1959 bouwkundig gereed en heeft dus bijna 60 jaar het straatbeeld op deze plek beheerst. Het gebouw bevatte op de bovenverdieping een ruimte voor de treindienstleider en de overwegwachter, in de onderruimte bevond zich de technische apparatuur, zoals de relaiskasten en rekken en de bekabeling naar de infra-elementen (wissels en seinen). Met de modernisering van de Gooilijn in 1959 werd de klassieke, mechanische beveiliging vervangen door het moderne lichtseinstel 1955 en werd automatisch blokstelsel ingevoerd voor de aanliggende baan-vakken. Post T bediende met het NX- bedieningstoestel vanuit één centrale plek al het treinverkeer. De spoorwegovergangen werden ahob’s, met uitzondering van de Zwarteweg die te breed was voor een ahob (6 sporen). Deze bediening ging in 1996 over naar de verkeersleidingpost in Amersfoort. Zo werd het treinverkeer in Naarden-Bussum op afstand bediend en gecontroleerd, inclusief de bediening van de overweg, een zogenaamde EBO, elektrische bediende overweg. Daartoe waren camera’s op de overweg gericht met een luidspreker indien contact nodig was met passanten. Het seinhuis kon daarna nog niet gesloopt worden vanwege de nog werkende relaisapparatuur. Bediening van de overweg bleef ook nog mogelijk vanuit dit gebouwtje.
Nu de relaisbehuizing ook is verplaatst naar een nieuw relaishuis bij Crailoo, stond niets de sloop meer in de weg en werd dit meegenomen met de grote infrawijziging van augustus 2019.
Deze foto is van Kees van de Meene en werd gemaakt op 8 oktober 1959, in de nadagen van de oude beveiliging. De nieuwe post T is al bouwkundig gereed en kwam op 2 november 1959 in dienst.
De nieuwe Post T lag bij KM 21.917 en staat in spoorjargon ook wel bekend als RH 20 (relaishuis km 20) en verving alle mechanische seinhuizen. Op de foto staat seinhuis II. In een latere periode is de overweg twee keer zo breed geworden, maar bleef handbediend. In de nieuwe situatie is deze over een ahob met 2 sporen geworden.
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ → → Vanaf 07:00 uur werden de laatste voorbereidingen getroffen met het leeg ruimen van het gebouw en was het wachten op de sloopkraan. JH
|
.JPG) |
Om plm. 08:15 uur startte de aannemer en werd de eerste, voorzichtige hap uit het gebouw genomen. Daarna ging het snel, volgens plan en onomkeerbaar. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ → → Gecontroleerde sloop. JH
|
|
|
.jpg) |
Webcam ProRail. Vrijdag 9 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Sloop Post T. De webcam registreerde dit beeld een uur later, 09:02 uur.
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG)
↑ ↑ → → Deze vier foto's zijn gemaakt tussen 08:35 en 09:08 uur. JH
|
|
.JPG) |
.JPG) |
Om 09:08 uur stort de bovenste verdieping in. JH
|
|
.jpg) |
Webcam ProRail. Vrijdag 9 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Sloop Post T. De webcam registreerde dit beeld om 09:08 uur.
Intussen ging het werk aan spoor 1 en 2 onverstoorbaar verder.
|
|
.JPG) |
|
.JPG)
←↑ Stofwolken in een druilerige regen als wierook bij een overledene..... JH
|
 |
|

←↑ Vanaf de overzijde aan de Comeniuslaan; het steenpuin wordt gescheiden van de metaalresten. EB
|
 |
|
 |
↑ → ↓ |
|
|
 |
|
 |
 |
1959 - 2019: bijgeschreven in de geschiedenis. EB
|
|
 |
Asset Rail kwam al de eerste overboom van de ahob-installatie bezorgen. In cadeauverpakking. EB
|
|
 |
|
 |
↑ → Afvoer van het puin van Post T. EB
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Maar er gebeurde meer op dze dag. Een recyclingmachine is op de voormalige a-sporen de oude en vervuilde ballast aan reinigen en sorteren voor hergebruik. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Langs spoor 1b werd het sein 34 gedemonteerd; uitrijsein naar Weesp, zie foto's hiervoor van 22 juli 2019. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Voormalige emplacement. JH
|
|
Oude bovenleidingmasten worden in hanteerbare brokkken doorgebrand. Handel voor de oud-ijzerboer.JH
|
 |
Vanaf overweg Gen. de la Reylaan: spoor naar de toekomst. Een oude portaalvoet wacht op afvoer. EB
|
|
|
Zaterdag 10 augustus 2019 - The day after
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → De laatste resten puin van Post T worden opgeruimd. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Ook de betonfundering wordt gesloopt. JH
|
|
|
.JPG) |
Een gapend gat toont de laatste restanten van het gesloopte Post T. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG)
←↑ Ondertussen profileert de stopmachine de nieuwe sporen. JH
|
|
Zondag 11 augustus 2019
|
|
|
.jpg) |
|
.jpg) |
Vroeger werden bovenleidingportalen met snijbranders verwijderd. Dit gebeurt op kleine schaal nog steeds maar is een tijdrovende en arbeidsintensieve klus. Bij omvangrijke werkzaamheden moet grover geschut gebruikt worden. Het bedrijf G.J. Brinkman is gespecialiseerd in hydraulische graafmachines en verhuurt deze voor grondverzet, sloop- en spoorwerkzaamheden. Vanmiddag poseerde deze kniptang even voor fotograaf Rienk Nauta. De machinist vertelde vol trots dat dit tangetje 3,5 tot 6 ton druk genereert. Wat overblijft toont de foto rechts: de H-balk die als staander heeft gediend van een bovenleidingportaal. RN
|
.jpg)
|
|
.jpg)
← ↑ Vanaf donderdag 8 augustus reden de treinen weer tussen Hilversum en Bussum-Zuid nadat de werkzaam-heden bij Crailoo west gereed gekomen waren. Hierdoor kon de trein vervangende busdienst Hilversum naar en van Weesp ingekort worden tot Bussum-Zuid (via het hoofdstation Naarden-Bussum). Op het P&R-terrein van Bussum-Zuid werd een tijdelijke accommodatie ingericht voor overstappende reizigers. De inkorting bespaarde weer een aantal busritten tussen Hilversum en Bussum Zuid, inclusief hun chauffeurs. Ter plaatse werden de reizigers geïnformeerd door informanten. Op de foto links keert een sprinter, SLT--treinstel 2454 op spoor 2 voor de terugrit om 15:48 naar Amersfoort Schothorst. HK
|
|
Dinsdag 13 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Meerweg. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Vanaf overweg Meerweg gezien in de richting Gen. de la Reylaan. JH
|
|
|
.JPG)
↑ → Vanaf overweg Meerweg gezien in de richting Gen. de la Reylaan. JH
|
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Vanaf overweg Meerweg gezien in de richting Gen. de la Reylaan. JH
|
|
|
.JPG) |
Vanaf overweg Gooibergstraat in de richting van Bussum Zuid. Een bijzondere vorm van werkplekbeveiliging.... Of wellicht voor foute spoorlopers. In de verte keert een trein in Bussum Zuid. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Vanaf overweg Gen. de la Reylaan in de richting Meerweg. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG)
← ↑ Vanaf overweg Gen. de la Reylaan in de richting Meerweg. JH
|
.JPG) |
Vanaf overweg Gen. de la Reylaan: zicht op de locatie van de voormalige sporen 3 - 5. Tijdelijke opslagplaats voor machines, materialen en "inboedels":...
Rechts het nieuwe vertreksein 1220 van spoor 2 richting Hilversum van de achterzijde. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG)
|
↑ → Vanaf Gen. de la Reylaan zicht op de sporen 1 en 2 richting Zwarteweg. Links lichtsein 1220, rechts lichtseinsein 1218, achteraanzicht Aankondigingsborden overweg ahob KM 21.1 (Cort v.d Lindenlaan/Kon. Wilhelminalaan). Dit bord geeft de aanduiding van het beginpunt van de aankondiging van een aki, ahob of aob. De cijfers op het bord geven de kilometer- en de hectometeraanduiding van de spoorwegovergang aan en is gereglementeerd in het Seinenboek als sein 318. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Tijdelijke opslag van oude betonnen portaalvoeten. JH
|
|
|
↑ → Bestratingswerkzaamheden overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Ahob KM 21.9. JH
|
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Bestratingswerkzaamheden overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Ahob KM 21.9. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Bestratingswerkzaamheden overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Ahob KM 21.9. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ Bestratingswerkzaamheden overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Ahob KM 21.9. JH
|
|
↑ Bestratingswerkzaamheden Cort v.d. Lindenlaan / Kon. Wilhelminalaan Ahob KM 21.1. JH
|
.JPG) |
Bestratingswerkzaamheden Cort v.d. Lindenlaan / Kon. Wilhelminalaan Ahob KM 21.1. JH
|
|
|
Donderdag 15 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ → → Werkzaamheden overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Ahob KM 21.9. JH
|
|
|
.JPG) |
Werkzaamheden overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Ahob KM 21.9. Tevens voorbereiding voor de plaatsing van de ahob-installate. JJH
|
|
.JPG)
↑ → Werkzaamheden overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Ahob KM 21.9.
Gereedmaken bestratingen. JH
|
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
Werkzaamheden overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Ahob KM 21.9. JH
|
|
Verlenging perron langs nieuw spoor 1201. JH
|
.JPG) |
De voormalige b-sporen 3 - 6 zijn volledig in (tijdelijk) gebruik als opslag voor materialen en machines. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Cort van der Lindenlaan / Kon. Wilhelminalaan weer in gebruik voor wegverkeer vanaf donderdag 15 augustus 2019. Ahob KM 21.1 gereed voor indienststelling. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Afwerken spoorbaan bij overweg Cort v.d. Lindenlaan / Kon. Wilhelminalaan. JH
|
|
|
.JPG)
↑ → Afwerken spoorboog richting Karnemelksloot. JH
|
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Afwerken nieuwe sporen GF en GQ in de spoorboog. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Afwerken nieuwe sporen GF en GQ in de spoorboog. JH
|
|
|
.JPG) |
Webcam ProRail. Donderdag 15 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. Fundering voor vier ahob-installaties aangebracht. De webcam registreerde dit beeld om 17:39 uur.
|
|
|
Vrijdag 16 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. Installeren nieuwe ahob op alle vier hoekpunten. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. Installeren nieuwe ahob op alle vier hoekpunten. JH
|
|
|
.JPG) |
Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. Installeren nieuwe ahob KM 21.9. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. Installeren nieuwe ahob KM 21.9. JH
|
|
|
.JPG)
↑ →
Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. Installeren nieuwe ahob KM 21.9. JH
|
|
.JPG) |
|
Zaterdag 17 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
De stationshal is opnieuw betegeld. ProRail schreef op zijn Facebook (op 22 augustus 2019) eenj anekdote die hier graag gedeeld wordt. “Het station komt uit 1925 en in de jaren '60 zijn de tegels eruit gehaald en verkocht op een veiling. Niemand wist meer hoe die eruit zagen en de nieuwe tegel viel niet in de smaak, maar wat leggen we er dan anno 2019 in? We wisten het niet tot onze collega Krista Nieuwenhuizen, projectontwikkelaar bij ProRail bij vrienden in een prachtig herenhuis in Hilversum was. 'Waar komen die plavuizen eigenlijk vandaan?' vroeg waar ze. En wat bleek: ’Dat is de oude stationsvloer van Naarden-Bussum!’ Met het origineel weer in het zicht kon er in samenwerking met Koninklijke Tichelaar een nieuwe plavuis ontwikkeld worden. Op basis van schilfers van oude tegels is de juiste klei gezocht en een tegel gemaakt die zo dicht mogelijk bij de originele tegel komt, en tóch aan de eisen van nu voldoet. Vanaf maandag 26 augustus mag de reiziger de nieuwe tegels komen inlopen, dan is de buitendienststelling afgelopen en wordt het spoor weer in dienst genomen. Als je goed kijkt zie je dat het niet één soort is, maar er elf verschillende kleuren liggen. Hoe meer ze slijten, hoe beter je het ziet en mooier ze worden.” JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → ↓ ↓ Het was een heel gepuzzel om de zes overwegen in Naarden en Bussum afwisselend voor het verkeer tussen alle kernen aan weerszijden van de spoorbaan open te houden. De overweg Meerweg/Veerstraat kon op 17 augustus weer in gebruik genomen worden, tegelijkertijd sloot de overweg Gen. de la Reylaan iets verderop. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Generaal de la Reylaan. Ook deze overweg ging van 5 sporen naar 2 sporen en was voor deze ombouw ruim een week afgesloten. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Generaal de la Reylaan. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Generaal de la Reylaan. JH
|
|
|
.JPG) |
Overweg Generaal de la Reylaan. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG)
← ↑ Overweg Generaal de la Reylaan. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Generaal de la Reylaan. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Spoor 1 en 2 gaan in procesleiding 1201 en 1202 heten. JH
|
|
Perronverlenging richting Weesp met de nieuwe uitrijseinen 1214 en 1216. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG)
↑ ↑ ← ← Perronverlengingen. JH
|
|
Zondag 18 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → ↓ → Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. Testen ahob-installatie in de vroege avonduren rond 20:50 uur. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → ↓ → Voormeerpassage: tunnel voor fietsers en wandelaars voor het rondje Naardermeer. Bij zonsondergang een serene rust JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
|
Maandag 19 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Gen. de la Reylaan. JH
|
|
|
|
.JPG) |
↑ ↑ Overweg Gen. de la Reylaan. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Gen. de la Reylaan. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. Bestratingswerkzaamheden. JH
|
|
|
.JPG) |
Webcam ProRail. Maandag 19 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. De webcam registreerde dit beeld om 15:48 uur.
|
|
|
Dinsdag 20 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. Bestratingswerkzaamheden. JH
|
|
↑ Perron 1 en 2 verlengd. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Generaal de la Reylaan. Bestratingswerkzaamheden. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Generaal de la Reylaan. Bestratingswerkzaamheden. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Zicht op de locatie van de voormalige sporen 3 - 5. Tijdelijke opslagplaats voor machines en materialen. Ook aan de perronoverkapping werd gewerkt. JH
|
.JPG) |
Perronverlenging richting Weesp langs de sporen 1201 en 1202. JH
|
|
.JPG) |
Webcam ProRail. Dinsdag 20 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. De webcam registreerde dit beeld om 17:09 uur.
|
|
|
Woensdag 21 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ → → In de bestrating van het wegdek bij de overweg Herenstraat is (vooralsnog) de rails van de voormalige spooraansluiting naar de vroegere Bensdorpfabriek blijven liggen. Althans op deze datum. Relikwie, vergeten of een andere eigenaar (Gemeente)? Het lijkt op een kadastraal of juridisch probleempje. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ → → Asfalteringswerkzaamheden bij overweg Gen. de la Reylaan. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ → → Asfalteringswerkzaamheden bij overweg Gen. de la Reylaan. JH
|
|
|
.JPG) |
Asfalteringswerkzaamheden bij overweg Gen. de la Reylaan. JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ ↑ → → → Betegelen vloer stationshal. JH
|
|
|
.JPG) |
Betegelen vloer stationshal. JH
|
|
.JPG) |
|
← ↑ Asfalteringswerkzaamheden bij overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Inregelen en testen ahob-installatie overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. JH
|
|
|
.JPG) |
Inregelen en testen ahob-installatie overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. JH
|
|
.JPG)
Verdwaalde reizigster.... JH
|
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG)
← ↑ Perronverlengingen spoor 1 en 2 richting Weesp. JH
|
.JPG) |
Webcam ProRail. Woensdag 21 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. De webcam registreerde dit beeld om 11:20 uur.
|
|
|
Vrijdag 23 augustus 2019
|
|
|
 |
|
 |
↑ → Inregelen en testen ahob-installatie overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. EB
|
|
|
 |
|
 |
Inregelen en testen ahob-installatie overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. EB
|
|
Extra, westelijke toegang naar perron 2. EB
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ ↑ → → → Voormeerpassage, fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor. JH
|
|
|
.JPG) |
Voormeerpassage, links de spoorbrug over de Karnemelksloot, rechts de fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor.
De Karnemelksloot is een poldervaart en verbindt de 's-Gravelandsevaart met de voorgracht van Naarden. Het water loopt langs de westzijde van de woonwijk Hilversumse Meent en ten oosten van het Naardermeer.
Over de oorsprong van de naam bestaan twee verklaringen. De sloot kreeg haar naam in de tijd dat de textielindustrie in deze omgeving erg gelangrijk was. Het water in de sloot ging naar karnemelk smaken nadat boze textielarbeiders als protest melk en boter in de vaart gooiden. Een andere uitleg verklaart de naam door de aanwezigheid van volmolens langs de vaart. Door het 'vollen' van de lakens zou het water van de 'Gooische Uitwateringh' een witte kleur hebben gekregen die deed denken aan karnemelk.
De Karnemelksloot sloot werd in 1600 gegraven voor transport van turf vanuit Gooiland naar Naarden en Muiden. Een deel van de sloot werd vroeger Gooische Uitwateringh genoemd. Bron en meer historie: Wikipedia.
JH
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Voormeerpassage, fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Afwerken spoortalud met een Liebherr-kraan op raillorries (krol) bij Voormeerpassage. Gezien in de richting Weesp. JH
|
|
Voormeerpassage. Spoorbaan gezien richting Weesp. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑→ Spoorbrug over de Karnemelksloot, gezien in de richting Naarden-Bussum. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Voormeerpassage. Spoorbaan gezien richting Weesp. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Voormeerpassage. Spoorbaan gezien richting Weesp. JH
|
|
|
.JPG) |
Voormeerpassage. Spoorbrug over de Karnemelksloot. JH
|
|
.JPG) |
Voormeerpassage. Spoorbrug over de Karnemelksloot. JH
|
|
.JPG) |
Webcam ProRail. Vrijdag 23 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. De webcam registreerde dit beeld om 21.13 uur.
Op deze avond en nacht werden de STRAIL-vloerplaten in de overweg tussen en naast de rails gemonteerd. STRAIL is een duurzaam overwegdek van hoge sterkte en is bestand tegen langdurige, zeer zware belasting. De buitenplaten worden opgelegd op T-banden en fundamentblokken. Meer info op Nedstrail. Daarna werden de aansluitende wegdekken geasfalteerd. Als laatste werd de belijning voor het verkeer aangebracht.
|
|
|
Zaterdag 24 augustus 2019
|
|
|
.jpg)
|
|
.jpg)
← ↑ Voor het busvervoer werden gedurende 23 dagen touringcars van diverse, meestal regionale ver-voersondernemingen ingezet. Mede door de hoge frequenties verliep dit treinvervangende vervoer zonder noemenswaardige problemen. Ook was bewust gekozen voor een schoolvakantieperiode. Alleen was het in de nauwe centra van Bussum en Hilversum wel even passen en meten… Op deze twee foto’s een bus van en naar Weesp op het Bussumse stationsplein. Het in- en uitchecken verliep via mobiele apparatuur. HK
|
.jpg) |
Bij de Generaal de la Reylaan manouvreren tussen afzettingen vanwege de afgesloten overweg. Een deel van het centrum is ook nog eens eenrichtingsverkeer. HK
|
|
.jpg) |
En in Hilversum reden de bussen ook vanaf het voorplein van het station. HK
|
|
.jpg) |
Webcam ProRail. Zaterdag 24 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. De webcam registreerde dit beeld om 16.15 uur.
|
|
|
Zondag 25 augustus 2019
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ → → We beginnen de laatste dag van de 23-daagse buitendienststelling van Naarden-Bussum in Zwolle. De gehele periode werden de treinparen van Amsterdam naar Berlijn en terug planmatig omgeleid via de Flevolijn (Weesp - Almere - Lelystad) en de Hanzelijn (Lelystad - Dronten - Zwolle ) en via de IJsselroute naar Deventer en verder via de gebruikelijke route. Vanwege de doorgaande treinbeweging hoefde met deze treinen niet gerangeerd te worden en bleef de loc aan de rijtuigstam vastzitten (tot Bad Bentheim waar de gebruikelijke locwisseling met DB plaatsheeft). Ronald Vergeer legde voor dit artikel enkele treinen op beeld vast. Op deze foto’s is e-loc 1745 met IC 149 op weg naar Duitsland. De internationale trein is even voor 15:00 uur uit Amsterdam vertrokken en had rond 16:00 uur een korte stop in Zwolle om de verdere dienstregeling goed in te passen. De tegentreinen stopten niet in Zwolle.
|
.JPG) |
Zwolle. E-loc 1752 met IC 146 uit Berlijn bij aankomst. Foto: Ronald Vergeer.
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Zwolle. E-loc 1752 met IC 146 uit Berlijn bij aankomst. Foto's: Ronald Vergeer.
|
|
|
%20copy.JPG) |
Zwolle. E-loc 1761 met IC 144 uit Berlijn bij de doorkomst over spoor 1 zonder stop. Hierna zouden uit Berlijn nog twee treinen (142 en 140) deze omleidings-route als laatsten rijden; vanaf maandag 26 augustus werd weer de gebruikelijke route via Amersfoort en de Gooilijn gereden. Foto: Ronald Vergeer.
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Ondertussen in Bussum. Op de laatste dag van de 23-daagse buitendienststelling worden de maatregelen getroffen de ombouwwerkzaamheden af te ronden en de railinfra op te leveren voor de exploitatie van het treinverkeer op maandagmorgen 26 augustus bij Aanvang Reizigersdienst. Het nieuwe tracé wordt doorgemeten op haar nieuwe functies. De spoorstroomlopen, de ATB-functies, de seingeving en de spoorsecties met geïsoleerde lassen worden getest op hun functionaliteit en in orde bevonden. Daarvoor wordt het meetvoertuig van Eurailscout, ook bekend als de “BRT-91 Jules” ingezet dat enkele proefritten maakt over het vernieuwde traject. In de loop van de avond wordt het baanvak vrij gegeven voor de treindienst. Daarmee is de planning van het hele project geheel op tijd gerealiseerd. Zie ook Railwiki voor info over het meetrijtuig. Op beide foto's is het meetvoertuig gespot op de overweg Gooibergstraat. JH
|
.jpg) |
Webcam ProRail. Zondag 25 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. De webcam registreerde dit beeld om 16.06 uur. Met het aanbrengen van de wegdek-belijning is het werk klaar!
|
|
.jpg) |
Webcam ProRail. Zondag 25 augustus 2019. Overweg Zwarteweg/Comeniuslaan. De webcam registreerde dit beeld om 19.30 uur. Aan het begin van deze zondagavond wordt de overweg vrij gegeven voor het wegverkeer. Nieuwsgierige passanten nemen alvast een kijkje.
|
|
|
Maandag 26 augustus 2019. De treinen rijden weer !
|
|
|
.JPG) |
Maandag 26 augustus. Vanaf Aanvang Reizigersdienst, 06:00 uur werden de reizigers welkom geheten door personeel van NS en ProRail op het vernieuwde station Naarden-Bussum, na een 23-daagse afwezigheid van treinverkeer. Met de uitreiking van een appel en een banaan kon er weer gelachen....en gereisd worden. JH
|
|
.JPG)
|
|
.JPG)
← ↑ Even wennen: van spoor 2 naar Hilversum, Amersfoort en Utrecht. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Als 2e trein uit de richting Weesp loopt trein 5717 binnen op spoor 2, om 06:20 uur naar Utrecht. JK
|
|
Van spoor 1 de sprinters naar Hoofddorp, Amsterdam Centraal en Almere Centrum. Hier SLT 2445. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Eerste perron is aan de noordzijde verlengd. JH
|
|
SLT 2628. JH
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Nieuwe vloer in de stationshal klaar voor gebruik. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ → Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan klaar voor gebruik. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ ↑ → → → Overweg Zwarteweg / Comeniuslaan in gebruik. JH
|
|
|
.JPG) |
De ochtendspits om 06:45 uur. Het treinverkeer zal zich afspelen op spoor 1 en 2. JH
|
|
.jpg) |
Sprinter SLT 2427 passeert de overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. HK
|
|
.jpg) |
.jpg) |
↑ ↑ Met 130 km/u. door de vernieuwde spoorboog, plm. 11:15 uur. E-loc 1761 met IC 145 op weg naar Berlijn en Intercity bestaande uit ICM op weg naar Schiphol, ter hoogte van de overweg Zwarteweg / Comeniuslaan. Het verse en droge ballastbed laat nog wat stofwolken na. De 23-daagse buitendienst-stelling heeft onder gunstige, zomerse weersomstandigheden plaats gevonden, een enkel onweersbuitje uitgezonderd. HK
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
.JPG) |
|
.JPG) |
↑ ↑ → → Overweg Generaal de la Reylaan. JH
|
|
|
.JPG) |
|
.JPG) |
Overweg Generaal de la Reylaan gezien naar het noorden. JH
|
|
De fietsenstalling op het voorplein is nog een tijdelijke situatie. JH
|
.JPG) |
De toegang naar het 2e perron aan de westzijde van het station op de hoek van de Zwarteweg en de Parallelweg is een tijdelijke situatie totdat de nog nieuw te bouwen stationsentree klaar is. JH
|
|
.jpg) |
Met het passeren van een Intercity, treinstel ICM3 4016, over spoor GR/1201 ter hoogte van de overweg in de Gen. de la Reylaan wordt deze eerste dag na de verbouwing afgesloten. HK
|
|
|