[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [8A] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26]


Infrastructuur bovenbouw en onderbouw

Uitzicht op de spoorbaan tussen Amersfoort en Apeldoorn, gefotografeerd vanuit de sneltrein Amsterdam – Enschede, getrokken door e-loc 1225 en vanuit het achterste rijtuig, plan E 6650; 19 augustus 1966. Uitzicht op de spoorbaan tussen Amersfoort en Apeldoorn, gefotografeerd vanuit de sneltrein Amsterdam – Enschede, getrokken door e-loc 1225 en vanuit het achterste rijtuig, plan E 6650; 19 augustus 1966.


Uitzicht op de spoorbaan tussen Amsterdam Muiderpoort en Amsterdam Amstel, gefotografeerd vanuit de rijdende sneltrein Zandvoort – Amsterdam – Maastricht. Het station Amsterdam Amstel was in 1971 nog een volledig spoorstation met vier NS-sporen; van de later aangelegde metrolijn was nog geen sprake; 11 september 1971. De foto is gemaakt op de dag van de NVBS Jubileum-excursie die in Amstel begon (zie categorie Duitsland/DB/stoomlocomotieven). Panorama op de halte Utrecht Overvecht, gezien in de richting Utrecht CS. Links is o.a. zichtbaar een gedeelte van de Utrechtse wijk Tuindorp. Op de achtergrond de drie studentenflats Tuindorp Oost aan de Van Lieflandlaan. Over linker spoor is een Intercity bestaande uit Hondekopmaterieel (ELD4 + ELD2 + ELD2 + ELD4) op weg van Utrecht CS naar Amersfoort. Het baanvak is nog tweesporig, maar werd slim gebruikt: de treinen van Baarn reden linker spoor naar Utrecht en de Intercitytreinen reden vanaf Utrecht CS linker spoor naar Blauwkapel en wisselden daar door naar het rechterspoor. De (gelijkvloerse) overdwarskruising van treinen werd hierdoor verlegd van het centrale station naar “de polder”. De infrastructuur is hier ingrijpend veranderd. Het baanvak is viersporig geworden en zowel in Utrecht CS als bij Blauwkapel zijn fly-overs gebouwd. Overvecht; 13 juli 1972 (plm. 09.00 uur op een zonnige zomerdag).


Panorama op het baanvak Overvecht – Blauwkapel, nu in oostelijke richting gezien met een gedeelte van de wijk Tuindorp. Over linker spoor is een Intercity bestaande uit Hondekopmaterieel (ELD4 + ELD2 + ELD2 + ELD4) op weg van Utrecht CS naar Amersfoort (en verder) en wisselt door naar het rechter spoor om zijn weg te vervolgen. Een stoptrein op het rechter spoor bestaande uit twee treinstellen Plan V moet even wachten voor stoptonend sein, totdat de Intercity (met een enkele minuut vertraging) voorbij is. De foto is gemaakt vanaf het dak van het gebouw waarin destijds de Rabo-bank en Articon gehuisvest waren (Aïdadreef). Overvecht; 13 juli 1972 (plm. 09.00 uur op een zonnige zomerdag). Panorama op de halte Utrecht Overvecht met een gedeelte van de Utrechtse wijk Tuindorp. Over spoor 1 passeert loc 1127 met een D-trein (vermoedelijk de Warschau – Hoek Express) in de richting Utrecht CS met verdere bestemming Hoek van Holland. De foto is gemaakt vanaf het dak van het gebouw waarin destijds de Rabo-bank en Articon gehuisvest waren (Aïdadreef). Overvecht; 13 juli 1972 (plm. 09.00 uur op een zonnige zomerdag).


Panorama op het baanvak Overvecht – Blauwkapel, in oostelijke richting gezien met een gedeelte van de wijk Tuindorp. Een stoptrein op het rechter spoor bestaande uit een treinstel, type ELD2, Materieel 1946 is op weg naar Baarn. In de verte komt een trein aan richting Utrecht CS over spoor 1 bestaande uit twee treinstellen Plan V. Overvecht; 13 juli 1972. Panorama op het baanvak Overvecht – Blauwkapel, in oostelijke richting gezien met een gedeelte van de wijk Tuindorp. Een stoptrein bestaande uit twee treinstellen Plan V met eindbestemming Utrecht CS komt binnen op spoor 1. Overvecht; 13 juli 1972.


Panorama op de halte Utrecht Overvecht met een gedeelte van de Utrechtse wijk Tuindorp. Op spoor 1 komt een stoptrein aan bestaande uit twee treinstellen Plan V met eindbestemming Utrecht CS.
Overvecht; 13 juli 1972.
NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Baanvak – in aanleg – tussen de haltes Dorp (op de voorgrond, gefotografeerd vanaf het viaduct Willem de Zwijgerlaan) en Delftse Wallen (op de achtergrond met nog zichtbaar het viaduct in de Juliana van Stolberglaan), gezien in zuid-westelijke richting.


NVBS-excursie Spoorwegwerken Zoetermeer (Zoetermeerlijn); 16 augustus 1975. Baanvak – in aanleg – tussen de haltes Dorp (op de voorgrond, gefotografeerd vanaf het viaduct Willem de Zwijgerlaan) en Delftse Wallen (op de achtergrond met nog zichtbaar het viaduct in de Juliana van Stolberglaan), gezien in zuidwestelijke richting. Emplacement Tiel, gezien in oostelijke richting (Kesteren), op een winterse Tweede Kerstdag. De eigen (rangeer)locomotor heeft ook een rustdag. Het baanvak Geldermalsen - Tiel werd in 1978 elektrisch, inclusief de perronsporen 2 en 3. Enkele jaren geleden is het eilandperron in oostelijke richting verlengd, inclusief het nieuwe, beveiligde overpad. Het stationsgebied in Tiel is opgeknapt. Het stationsgebouw is gerenoveerd en een nieuwe rijwielstalling (in dezelfde architectuur), een nieuw busstation en een voorplein met groot buitenterras geven het stationsplein een nieuw gezicht. In het station is Eethuis Buiten Sporig gehuisvest (http://www.buitensporigeten.nl). De oude Betuwelijn kende in de jaren zestig nog de oude klassieke (stations)beveiliging met armseinen. De foto is gemaakt vanaf het bordes van het inrijsein. De wissel- en seinbediening vindt tegenwoordig plaats vanuit Post Utrecht. De goederenloods van Van Gend en Loos werd vakkundig afgebroken en in het Nederlands Openluchtmuseum in Arnhem (http://www.openluchtmuseum.nl) weer opgebouwd. De laad- en lossporen worden niet meer gebruikt: Tiel heeft geen goederenbediening meer. Ook de spooraansluiting Tla (Tiel aansluiting Industrieterrein) naar de glasfabriek Maasglas BV/Glaverbel (http://www.fbg.nl/38105) langs de Panovenweg (Amsterdam-Rijnkanaal) aan de oostzijde is buiten gebruik. In 2007 werd de naam van dit bedrijf veranderd in AGC Flatglass Europe, waarbij AGC staat voor Asahi Glass Company. Foto: J.G.C. van de Meene; 26 december 1964.


Op 17 mei 1976 werden in Utrecht CS de verlengde buurtsporen 1, 2 en 3 in gebruik genomen.
Links op spoor 3 staat treinstel EL2-449 (plan V4 – Werkspoor) als trein 5724 Utrecht – Hilversum (- Amsterdam), v: 08.40 uur. Rechts op spoor 1 staat EL2-480 (plan V6 – Werkspoor) als trein 5625 Utrecht – Zwolle, v: 08.25 uur. De treinen staan hier ’s morgens nog opgesteld in de oude situatie; ’s middags rond 14.30 uur kwamen de verlengde sporen in dienst; 17 mei 1976.
Op 17 mei 1976 werden in Utrecht CS de verlengde buurtsporen 1, 2 en 3 in gebruik genomen.
Op spoor 1 staat EL2-480 (plan V6 – Werkspoor) als trein 5625 Utrecht – Zwolle, v: 08.25 uur. De trein staat hier ’s morgens nog opgesteld in de oude situatie; ’s middags rond 14.30 uur kwamen de verlengde sporen in dienst; 17 mei 1976. Later werden aan de straatzijde nog een nieuw perron aangelegd en 2 extra kopsporen. Deze sporen werden in de bouwfase administratief genummerd “0” en “-1” , als het ware de consequente terugnummering vanaf spoor 1. Het perron ging ten koste van de fietsenstalling die net niet meer op de foto te zien is. Die fietsenstalling verdween onder de grond, waarna dat perron er bovenop kwam te liggen. Bij de indienststelling werden de sporen natuurlijk gewoon 1 en 2 genummerd, met als gevolg dat alles opschoof in de nummering. Zo werd het oude spoor 3 als spoor 5 genummerd. De nieuw genummerde sporen 4 en 5 werden doorgetrokken naar de zuidzijde en werden doorgaand verbonden.


Op 17 mei 1976 werden in Utrecht CS de verlengde buurtsporen 1, 2 en 3 in gebruik genomen. Links op spoor 3 staat treinstel EL2-449 (plan V4 – Werkspoor) als trein 5724 Utrecht – Hilversum (- Amsterdam), v: 08.40 uur. Rechts op spoor 2 staat EL2-472 (plan V6 – Werkspoor) als trein 3627 Utrecht – Baarn, v: 08.38 uur. De treinen staan hier ’s morgens nog opgesteld in de oude situatie; ’s middags rond 14.30 uur kwamen de verlengde sporen in dienst. Op 17 mei 1976 werden in Utrecht CS de verlengde buurtsporen 1, 2 en 3 in gebruik genomen. Op de nieuwe sporen 2 en 3, gezien in zuidelijke richting met op de achtergrond de Katreinetoren, staan halverwege bordkartonnen imitatie stootjukken. Deze sporen zijn later omgenummerd in respectievelijk 4 en 5 als gevolg van twee extra aangelegde kopsporen (sporen 1 en 2).


Op 17 mei 1976 werden in Utrecht CS de verlengde buurtsporen 1, 2 en 3 in gebruik genomen. Links op spoor 3 is treinstel EL2-460 (plan V4 – Werkspoor) aangekomen als trein 5747 (Amsterdam -) Hilversum – Utrecht, a: 14.19 (achterop reed 464, plan V5 – Talbot) en rechts op spoor 2 is EL2-472 (plan V6 – Werkspoor) aangekomen uit Baarn, a: 14.23. Beide treinen reden vervolgens gelijktijdig op, reden de bordkartonnen stootjukken aan snippers en reden tot onder de stationshal. Op 17 mei 1976 werden in Utrecht CS de verlengde buurtsporen 1, 2 en 3 in gebruik genomen. Links op spoor 3 is treinstel EL2-460 (plan V4 – Werkspoor) aangekomen als trein 5747 (Amsterdam -) Hilversum – Utrecht, a: 14.19 (achterop reed 464, plan V5 – Talbot) en rechts op spoor 2 is EL2-472 (plan V6 – Werkspoor) aangekomen uit Baarn, a: 14.23. Beide treinen reden vervolgens gelijktijdig op, reden de bordkartonnen stootjukken aan snippers en reden tot onder de stationshal.


Op 17 mei 1976 werden in Utrecht CS de verlengde buurtsporen 1, 2 en 3 in gebruik genomen. Links op spoor 3 treinstel EL2-460 (plan V4 – Werkspoor) en rechts op spoor 2 treinstel EL2-472 (plan V6 – Werkspoor) staan onder de overkapping van de stationshal bij de feestelijke opening van de nieuwe sporen. De NS-harmonie Kapel musiceerde ter opluistering. Op 17 mei 1976 werden in Utrecht CS de verlengde buurtsporen 1, 2 en 3 in gebruik genomen. Links op spoor 3 treinstel EL2-460 (plan V4 – Werkspoor) en rechts op spoor 2 treinstel EL2-472 (plan V6 – Werkspoor) staan onder de overkapping van de stationshal bij de feestelijke opening van de nieuwe sporen. De NS-harmonie Kapel musiceerde ter opluistering.


Spoorbruggen te Schalkwijk over het Amsterdam-Rijn kanaal in de lijn Utrecht – Geldermalsen, gefotografeerd vanuit rijdende trein 9643 (Ut – Ehv, Ut v: 12.35 uur) bestaande uit de treinstellen ELP-2 921 (plan V11 – Talbot, voorop) en ELP-2 945 (plan V12 – Talbot, achterop) bij de passage van het noordelijke aansluitpunt; 7 augustus 1976. Spoorbruggen te Schalkwijk over het Amsterdam-Rijn kanaal in de lijn Utrecht – Geldermalsen, gefotografeerd vanuit rijdende trein 9643 (Ut – Ehv, Ut v: 12.35 uur) bestaande uit de treinstellen ELP-2 921 (plan V11 – Talbot, voorop) en ELP-2 945 (plan V12 – Talbot, achterop); 7 augustus 1976. De ombouw van de oude naar nieuwe brug zou spoedig starten.


Emplacement Amsterdam oostzijde, gezien in oostelijke richting, met opgesteld materieel, o.a. een diesel-vijf en e-loc 1100. Rechts het expeditieknooppunt van PTT. Datum niet precies bekend, maar plm. 1970. Foto: collectie B. Kers. Utrecht Zuidzijde. Vanaf het dak van het Pz-gebouw (later NSOI, het NS Opleidings Instituut) fotografeerde Peter van der Vlist op 1 maart 1976 de sporen naar en van Arnhem/’s Hertogenbosch en het opstelterrein ten zuiden van Utrecht CS. Er is veel te zien. Links komt een e-loc 1100 binnen met een buurlandtrein, terwijl een treinstel mat.’54 uit het station is vertrokken en via het rechterspoor naar Arnhem koerst. In het midden staat de ongevallentrein klaar, inclusief een de-loc van de serie 2400. Rechts staat de “olieboot” naar Rotterdam te wachten op vertrek met een e-loc serie 1300 en heeft zijn reis van Schoonebeek al achter de rug. En rechts achter het postperron (het centrale expeditieknooppunt van PTT) is nog een TEE-treinstel waar te nemen (bestemd voor de verkoop). Bovenleidingsbordeswagens staan geparkeerd in afwachting van werkzaamheden. Onderaan nog een stukje van het verlengde 3e perron. In Post K, het opzichters- en rangeerdersverblijf staat de koffie te pruttelen. Het gebied is na diverse aanpassingen in de jaren erna volledig anders ingericht met een andere sporenlayout en kreeg het een eigen seinhuis, post OZ. Voor de goederensporen was post H in dienst. Deze werd in januari 2007 gesloopt vanwege de herinrichting van de goederensporen en uitbouw van het 4e perron met de sporen 18 en 19.


Spoorwerkzaamheden in Utrecht in het kader van de ombouw van opstelterrein Post K naar Opstelterrein Zuidzijde; 27 oktober 1981. Foto: Peter van der Vlist. Fundering voor de wasmachine op het opstelterrein Utrecht Zuidzijde; 27 oktober 1981. Foto: Peter van der Vlist.


De foto toont het stationsgebouw van Tiel, lang voor de modernisering op 19 mei 1984 Het gebouw (van het type Sneek, 1881) is in 2002 gerenoveerd. Het stationsgebied is in 2007 heringericht: o.a. verplaatsing fietsenstalling, verplaatsing en vergroting parkeerterrein aan de noordzijde van het spoor. Aan de zuidzijde van het spoor richting Kesteren kwam een groot parkeerterrein. Tevens werd enkele jaren geleden het perron in oostelijke richting verlengd, inclusief het nieuwe, beveiligde overpad. Het stationsgebied in Tiel is opgeknapt. De nieuwe rijwielstalling (in dezelfde architectuur), een nieuw busstation en een voorplein met groot buitenterras geven het stationsplein een nieuw gezicht. In het station is eethuis Buiten Sporig gehuisvest (www.buitensporigeten.nl). Voor het hele stationsgebied ontwikkelt de Gemeente Tiel een masterplan voor verdere herinrichting en bebouwing. Meer informatie op www.stationsweb.nl. Foto: Peter van der Vlist Ansichtkaart van station Baarn, ca. 1900. Deze datering betreft dus de HIJSM-periode. De foto toont de toenmalige lay-out van het station, gezien in de richting Amersfoort. We zien onder meer de achterzijde van de twee uitrijseinen voor treinen in de richting Hilversum. Verzameling: Adriaan Pothuizen. Stations en emplacementen waren in het begin van de vorige eeuw een dankbaar onderwerp voor fotografie, het waren immers belangrijke en vaak voorname ontmoeringsplaatsen voor toenmalige treinreizigers. Lokale fotografen en uitgeverijen gaven vaak ansichtkaarten uit. Deze prentbriefkaart werd uitgegeven door Uitg. J.J.B. Janssen, Baarn onder nummer N5.13969. De status van een een stationsgebouw was ingedeeld in klassen. Meer foto's van Baarn en informatie op www.stationsweb.nl klik hier en hier.