[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]


...... "Het Covid-19 coronavirus maakt plaats voor het RTM-virus….

De donateursdag op zaterdag 25 september 2021

Inleiding

De jaarlijkse donateursbijeenkomst van de Stichting v/h Rotterdamse Tramweg Maatschappij vindt traditioneel plaats op de laatste zaterdag van de maand september; in 2021 was dat dus 25 september. Amper een week eerder maakte het Kabinet bekend, dat de anderhalvemeter-regel ingaande 25 september ter bestrijding van de pandemie kwam te vervallen. Daarmee was weer een fysieke samenkomst mogelijk van een grote groep liefhebbers van de RTM. Werd vorig jaar de donateursdag nog opgesplitst in drie gelijke presentaties en ritten (met een maximum aantal deelnemers per sessie van 50 personen), dit jaar was weer een echt ouderwetse familiedag mogelijk zonder (noemenswaardige) beperkingen. Dat kwam dus geen dag te vroeg, of liever gezegd: geen dag te laat… Met de verdwijning van de “anderhalve meter afstand houden”-regel kon de donateursdag op deze datum weer als vanouds en “normaal” georganiseerd worden. Ook aan de lange trams die nodig waren in de reguliere dienst om alle passagiers de ruimte te kunnen geven vanwege de verplichte afstand kwam gelukkig een einde. Want laten we wel wezen: lange trams met relatief weinig passagiers kosten wel veel kolen of diesel. Niet een echt efficiënt exploitatiemodel.

De bereikbaarheid van het RTM-museum met zijn ingang aan de parallelweg van de Brouwersdam (G.C. Schellingerweg 2, De Punt West) liep in de ochtend onvoorzien wat vertraging op. Donateurs die via de A15 op eigen gelegenheid per auto kwamen, troffen een wegens werkzaamheden gedeeltelijk afgesloten A15 aan bij Botlek en werden via parallelwegen en de Calandbrug alsnog naar de N57 omgeleid die via Goedereede aansluiting geeft op de Brouwersdam. De uit het zuiden komende donateurs kwamen via de A29 en Middelharnis. En een wielerfestijn op Goeree-Overflakkee zorgde voor wat oponthoud in het wegverkeer; deze organisatie was per abuis niet afgestemd met de RTM. Verkeersregelaars zorgden voor een veilige doorgang van wielrenners en het andere wegverkeer. Het dagprogramma werd een half uur opgeschoven. Ook de beide RTM-bussen RTM 107 Grasklokje en de Van Oeveren 40 haalden de donateurs op die per openbaar vervoer kwamen maar vertrokken dit jaar niet uit Rotterdam Lombardijen (NS-station) maar vanaf het metrostation in Spijkenisse. De bussen waren op tijd aanwezig. In totaal werden iets meer dan 200 donateurs verwelkomd. Na de ontvangst met koffie en tompoucen met foto en opschrift (7.500 was het aantal bezoekers in 2021 tot aan deze donateursdag) kon om 12:30 uur in de remiseloods de presentatie beginnen.

Ouddorp, RTM-remise De Punt, 25 september 2021. Donateurs werden verwelkomd met koffie/thee en tompouce. Dat belooft altijd een gezellige dag te worden, ook daarna bood de catering diverse versnaperingen. Het opschrift was duidelijk: al 7.500 bezoekers gingen aan deze dag vooraf. Door cona dit jaar wat lager, maar volgend jaar zal de teller zeker weer op 16.000 tot 20.000 bezoekers op jaarbasis zijn. Steeds meer liefhebbers weten dit mooie museum met zijn fraaie collectie rijdend materieel te vinden. Word donateur! Kijk op de website: https://www.rtm-ouddorp.nl

Jaaroverzicht 2021

Voorzitter Laurens Pit verwelkomde alle donateurs. Hij zei blij te zijn iedereen weer in levende lijve te ontmoeten. “We zijn een stabiele organisatie met een trouwe achterban. Door corona hebben we een moeilijk jaar achter de rug, (van gemiddeld 16.000 naar 6.000 bezoekers) maar we hebben het – ook in financieel opzicht gered, mede door alle extra steun die we gehad hebben van donateurs en andere geldschieters. Veel dank daarvoor. We kunnen weer op volle stoom de toekomst in. Te beginnen met onze hardwerkende vrijwilligers die zich belangeloos inzetten voor onze collectiestukken, het baanonderhoud, het museumgebouw, machinisten en conducteurs en de winkelverkoop en alle denkbare klussen die gedaan moeten worden. Ook moeten we terugkijken op een volledig weggevallen voorseizoen: geen drie zeer drukke Hemelvaart-stoomdagen (met grote en belangrijke inkomsten), geen drukke Pinkstertrams en ook geen Kinderdagen in augustus. Het zomerseizoen kon pas laat opgestart worden. Op 30 juni is het museum heropend, met in achtneming van de toen geldende coronaregels.

De continuïteit van ons museum komt ook tot uitdrukking door tijdig te zorgen dat verjonging van medewerkers plaatsvindt. Inclusief de vakbekwaamheden die daar bij horen”. Hij nodigde Niels van der Heiden uit Nieuwe-Tonge uit om naar voren te komen voor het in ontvangst nemen van het praktijkdiploma stoommachinist. De 22-jarige Niels is op dit moment de jongste stoommachinist in Nederland. Eerder slaagden voor de opleiding stoommachinist Wesley Aarse en dieselmachinist Peter Smit.

Laurens Pit richt zich met zijn organisatie ook op twee belangrijke doelen: de start van de uitbreiding van het museumgebouw als derde fase-uitbreiding die in het voorjaar 2022 (na het broedseizoen) naar verwachting gerealiseerd zal worden (de aanvraag omgevingsvergunning voor de bouwkundige nieuwe voorzieningen ligt inmiddels bij Rijkswaterstaat) en een onderzoek naar mogelijke (en wenselijke) baanverlenging van het huidige eindpunt West Repart/Dolfijn naar Scharendijke op Schouwen-Duivenland, gezien de wegenstructuur ter plaatse geen eenvoudige opgave. Ook zijn er plannen de aanlegsteiger voor de boot in Middelplaat Haven te verplaatsen naar West Repart/Dolfijn; dat maakt ook het berijden van het volledige baantraject aantrekkelijk en logischer.

Leider van den Dienst, Mark Grootendorst doorliep met zijn gevoel voor humor hierna met een beeldpresentatie de hoogtepunten van het jaar en wat aan vernieuwingen, restauraties en de voortgang van diverse projecten bereikt is. Een kleine (niet volledige) opsomming van wat in 2021 is gerealiseerd aan de hand van de gepresenteerde dia’s; achter de schermen (en vaak niet zichtbaar….) wordt keihard gewerkt. Een video bracht alles nog levendig in beeld. In de Tramkoerier wordt regelmatig verslag gedaan van diverse projecten.

Bij een paardentramrijtuig, hier de nieuwste aanwinst van de RTM van de voormalige Ginnekensche Tramweg-Maatschappij (GTM), hoort een levend paard. Voor de gelegenheid was een echt, 20 jaar oud paard, Helga genaamd, belangeloos beschikbaar gesteld door De Friezenparade uit Rhoon, met begeleidster Carla van der Kooi.

Vier trams op blokafstand

In de middag waren maar liefst 4 trams ingezet, die (met een opgeschoven half uurtje) rond 14:00 met een interval van 5 minuten na elkaar vertrokken uit de Remise; zie tabel dienstregeling hieronder:

  • De MABD 1602 reed vooruit als fotografentram als tram 10/11 naar en van West Repart/Dolfijn;
  • De MABD 1804 reed met stalen rijtuigen en postwagen P291 als tram 20/21 naar en van Middelplaat Haven;
  • Stoomloc 50 reed met houten rijtuigen als tram 30/31 naar en van West Repart/Dolfijn;
  • Motortram 67 reed met de ex-MBS-rijtuigen + rijtuig AB 396 als tram 40/41 naar en van West Repart/Dolfijn;

Wie het een beetje slim aanpakte kon met uit- en overstappen op andere trams overal fraaie foto’s maken, ook “langs de lijn”.

Met de terugkeer rond 15:30 uur van alle trams en donateurs op het remiseterrein kon nog wat nagenoten worden van het nodige rangeerwerk, de juist gereedgekomen revisie van platte wagen 772 met daarop als lading een historische graandorsmachine en het pas verworven paardentramrijtuig 1 van de voormalige Ginnekensche Tramweg-Maatschappij (GTM) aan de RTM, wat in de ochtenduren voor de gelegenheid voorzien was van een echt, 20 jaar oud paard, Helga genaamd, belangeloos beschikbaar gesteld door De Friezenparade uit Rhoon, met begeleidster Carla van der Kooi.

Rond 17:15 uur werd de geslaagde donateursdag afgesloten en keerde iedereen weer huiswaarts, met vooral in de middag zonnige perioden.

Hieronder de dienstregeling van de trams en een impressie van de dag in foto's.

↑ Rijtuig AB 417 (Allan - 1913). Nederlandse Museummaterieel Data Base.
↑ Rijtuig AB 414 (Allan - 1913). Nederlandse Museummaterieel Data Base.
↑ In 2015 werd de tweede fase van de uitbreiding van het museum gebouwd. Op woensdagmorgen 16 maart 2016 werd de opening van het nieuwe museumgebouw verricht door vertegenwoordigers van de provincie Zuid-Holland en de gemeente Goeree-Overflakkee. Daarvan is verslag gedaan op deze pagina. Tal van donateurs en bezoekers van het museum hebben destijds financieel bijgedragen in de realisatie van het nieuwe gebouw. De zogenaamde “steentjesactie” was een daverend succes. Hun namen zijn voor altijd vastgelegd op een enorm paneel in de hal van het museum; de foto toont een fragment. Nu de derde fase in ontwikkeling is en mogelijk in het voorjaar van 2022 van start gaat, kan misschien weer een beroep worden gedaan op de RTM-liefhebbers.
De naam van de RTM-halte Port Zélande geeft het al aan: het ligt op de grens van Zuid-Holland en Zeeland, de poort naar Zeeland. Het gebied aan de Brouwersdam en het Grevelingenmeer is een prachtig gebied, historisch van betekenis vanwege de Deltawerken, toeristisch in opkomst vanwege de vele watersportmogelijkheden, met duinlandschappen en de Noordzee. De RTM hoort daar gewoon bij en heeft vanouds een sterke binding met het water vanwege de vele veerpontverbindingen. De Eilandentram is een bezoek meer dan waard. Word donateur en steun het cultureel historisch rijdend railerfgoed.
Deze website steunt de Stichting v/h R.T.M. Ouddorp (via de ANBI-regeling, laat de fiscus meebetalen!).