[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30]

Donateursdag: 27 september 2014

Inleiding

Het lijkt wel of de Museum Stichting v/h RTM in Ouddorp er patent op heeft: op de traditionele, jaarlijkse donateursdag is het mooi nazomerweer. Op zaterdag 27 september 2014 was zo’n kwart van het donateursbestand aanwezig om te luisteren, maar vooral ook te beleven wat de Stichting het afgelopen jaar bereikt heeft. Plaats van samenkomst: de remise. Een betere plaats is er niet want je zit meteen tussen het resultaat van de noeste arbeid die daar verricht wordt.

Voor de liefhebber traditioneel een dag met verrassingen, hernieuwde of voortzetting van bestaande contacten, bewondering van weer een jaar geboekte vooruitgang, de aanblik van een museumgebouw, dat zijn eindfase nog moet bereiken, het genot van een verrassende rit over de lijn naar Scharendijke met twee gevarieerd samengestelde trams. Dat alles onder weersomstandigheden die ook vrijwel traditioneel zijn bij de RTM: prima nazomerweer met veel zon en prettige temperaturen. Zo’n dag railerfgoed proeven laat je niet voorbij gaan, waar zo’n tweehonderd donateurs hetzelfde over dachten.

De vergadering duurde niet langer dan nodig; in nog geen uurtje werd de bijdrage van bestuurszijde afgewikkeld. Het busjaaroverzicht door Paul Hekking en het tramjaaroverzicht door Mark Grootendorst riepen geen klemmende vragen op, maar bewondering voor bereikte resultaten des te meer.

Een korte vergadering, het was veel te mooi weer om lang binnen te zitten

In de remise luisteren donateurs naar de ontwikkelingen van de Museum Stichting v/h RTM; 27 september 2014. Foto: Marcel Vos.

Als rond 11:25 uur de goed gevulde Van Oeverenbus 40 het parkeerterrein aan de Dr. G. Schellingerweg opdraait met de opgehaalde bezoekers vanaf station Rotterdam Lombardijen, hebben de op eigen gelegenheid gearriveerde donateurs al een uurtje rondgekeken op het remiseterrein. De sfeer van een depot in ochtendstemming wijst vaak naar een actieve dag van mens en materieel: personeel in blauwe overalls, conducteurs in kostuum, depotchef met roodpet, de eerste slierten stoom, diesellucht, ronkende motoren in vrijloop, knarsende remmen van rangerend materieel, aan- en afkoppelen van rijtuigen, kolen op het vuur, koffiegeur.

Bezoekers werden verwelkomd met koffie, thee, frisdrank, cake, versnaperingen en broodjes, terwijl op de modelbaan een tram zijn rondjes reed. Op het buitenterrein stond wat je spectaculair mag noemen. Sik 1651 in fabrieksnieuwe oufit, rijtuig BD 438 en de ballastwagen 884 oogsten veel bewondering en ooh’s en ah’s…maar daarover in de vergadering meer.

Om klokslag 12:00 uur (je bent een vervoersbedrijf tenslotte) opent Mark Grootendorst de volledig gevulde hal van de loods en verwelkomt hij de trouwe donateurs.

Een beamerinstallatie staat klaar om de verschillende presentaties met lichtbeelden te ondersteunen. Allereerst het woord aan secretaris Sam de Haan gegeven bij de ongeplande afwezigheid van Voorzitter Roel Sparreboom. Allereerst een kort In memoriam bij het overlijden van Joe Raphael die op 25 april op 67 jarige leeftijd overleed. Bestuurslid Joe Raphael, geboren op 12 augustus 1947 in Medam – Sumatra was een zeer actief en uitgesproken bestuurslid met een heldere mening, die zijn sporen verdiend had met archiefwerk bij andere organisaties. Vanaf 5 september 2012 maakte hij deel uit van de archiefgroep en het Comité Buitensporige Activiteiten. Voor de RTM had hij nog veel willen doen, het bestuur zal hem erg missen.

Sam de Haan noemt enkel hoogtepunten sinds de donateursdag van vorig jaar, 28 september 2013. Allereerst de feitelijke oplevering en overdracht op 1 november 2013 van de eerste fase van het nieuwe museumgebouw en de afwerking en sporenaanleg daarna. In de Tramkoerier is daar uitgebreid verslag van gedaan. Op het emplacement zijn een aantal wissels vernieuwd. Het bezoek van Deltawind ter gelegenheid van hun 25 jarig jubileum leverde de Stichting een groep zonnepanelen op die op het dak van de remise zijn geplaatst. Deze vereniging die tot doel heeft zonne- en windenergie te promoten en mogelijk te maken op Goeree Overflakkee vierde zijn jubileum bij de RTM. In de Tramkoerier herfstuitgave is daar een verslag van gemaakt.

Verder was het ook verheugend te melden, dat de provincie Zuid-Holland (op 29 augustus 2014 bracht een delegatie van de provincie Zuid-Holland een werkbezoek aan Goeree-Overflakkee waarin ook een bezoek aan de RTM was opgenomen) het museum een stevige financiële injectie wil gaan geven voor de verdere uitbouw van het museumgebouw met fase 2. Deze fase gaat binnenkort opgestart worden. Echter, dan nog komt het bestuur geld tekort. Daarom is op deze Donateursdag een actie gestart met de leuze: ”Ook u kunt uw steentje bijdragen”. Voor tien euro kan al een baksteen gekocht worden voor de uitbreiding. De verwachting is, dat begin april 2015 met de uitbreiding gestart kan worden als alle vergunningen en het geld binnen zijn.

Achter het museumgebouw is een voorzichtig begin gemaakt met het rooien van de begroeiing, vooruitlopend op verdere uitbouw. Maar het wachten is op de officiële bouwvergunning.

Tenslotte deelt Sam de Haan mee, dat er plannen zijn om in de Brouwersdam een getijdendoorlaat te gaan bouwen. Dit zal gevolgen hebben voor het tramtraject over de dam, eind 2014 wordt meer duidelijkheid verwacht.

Paul Hekking doet vervolgens verslag van de ontwikkelingen bij de afdeling Bussen: onderhoudsklussen aan de RTM 107, Grasklokje en de RTM 147 Bellewagen. Op de Open Monumentendag, 13 september werden busritten verzorgd. De Atalanta RTM 82 verhuisde van de Arriva-garage in Oude Tonge naar een schuur in Melissant waar de bus voor langere tijd gestald kan worden bij Mijnders Tours. De (restanten van) RTM 88 zijn gesloopt.

Autobus Grasklokje ontbrak wegens een spoedreparatie helaas, maar de beelden spraken voor zich. Secretaris Sam de Haan van de RTM kreeg de sleutel van het Grasklokje symbolisch aangeboden, waarmee de bus officieel in dienst was gesteld. Binnenkort is de bus weer op de weg, dus in levenden lijve te zien. Foto: Marcel Vos, 27 september 2014.

Op pad met twee trams

Mark Grootendorst, tevens hoofdredacteur van de Tramkoerier, belichtte enkele hoogtepunten van recente renovaties en ging dieper in hoe deze tot stand kwamen. Zijn toelichting is ook opgenomen in de Tramkoerier, herfstuitgave 2014. Zo werd het historisch belang van de BD438 naar voren gehaald, werd de bouw van de 884 nader belicht en het overzicht werd besloten met de restauratie van de M.1651. Na het overhandigen van het restauratieverslag van de M1651 door de jeugdige projectleiders aan de RTM-secretaris ging iedereen naar buiten voor het bekende schouwspel: de deuren van spoor 8 zwaaiden open en het juweel kwam naar buiten.

De Sik reed statig naar buiten met een korte goederentram, bestaande uit de twee oudste wagons en wagon 73 van de Suikerfabriek Puttershoek. Op het emplacement stonden de twee laatste indienstellingen: de 884, de nieuwbouw-onderlosser, en de BD438. Om half twee was het de beurt aan de trams om alle gasten te vervoeren, van uit de lucht nauwlettend in de gaten gehouden door een cameradrone. De moderne tijd, zullen we maar zeggen....

De stoomtram werd getrokken door de 50 en bestond uit het pronkstuk BD438 en de drie andere pure RTM-rijtuigen B367, B363 en B364. De dieseltram werd gevormd door de MABD1804 (wat zeer gewaardeerd werd door onze donateurs!) en alle vier stalen rijtuigen: AB1513, B1515, ABR1517 en BPD1631. Deze trams speelden “haasje-over” op de lijn: op de haltes waar men elkaar kon inhalen, zoals op Bezoekerscentrum, Port Zélande en Middelplaat werd dat gedaan. Op diverse plekken kon men de trams samen fotograferen. De leukste combinaties kwamen echter op het eind van het programma op de baan, spontaan en niet georganiseerd. Zo reed de Sik met de complete stalen rijtuigenstam een slag Remise - Bezoekerscentrum, achtervolgd door een zeer korte stoomgoederentram, bestaande uit de goederenwagens 73, 458 en 581. Het werd allemaal zeer gewaardeerd en iedereen had er immens plezier in.

Spottersbus

Er reed een speciale spottersbus mee langs het traject, jawel, de Van Oeverenbus 40 om in stijl te blijven, waarmee fotografen de gelegenheid kregen de trams ook onderweg te fotograferen. De bus stopte “op verzoek” waar dat veilig mogelijk en gewenst was.

Moe en voldaan

Als rond 17:00 uur de rust terugkeert in het depot, de pendelbus weer naar de grote stad vertrokken is, het parkeerterrein weer leeg is, kan menigeen terugkijken op een goed geslaagde donateursdag 2014. In de wetenschap, dat dit museum nog lang niet zijn eindbestemming heeft bereikt, wordt met veel vertrouwen in het bestuur een nieuw jaar tegemoet gezien.

De onderstaande foto’s geven een impressie van deze dag.

De speciale dienstregeling voor de trams ter gelegenheid van de Donateursdag 2014. De oorspronkelijk geplande inzet van loc M 1805 werd ingeruild voor motorrijtuig MABD 1804.

De foto's in deze presentatie zijn in tijdsvolgorde geplaatst (per rij van links naar rechts en van boven naar onder), zodat een beeld ontstaat van het verloop van de dag.

RTM zoekt extra medewerkers !! Meld u aan als u uw vrije tijd als vrijwilliger nuttig wilt maken. Mocht dat niet lukken, word dan in elk geval betalend donateur.

Steun de RTM en ervaar zelf dit cultuurhistorisch rijdend erfgoed! Bezuinigingen op ons cultuurgoed? Wees wijzer: wie zijn geschiedenis niet omarmt, is niet rijp voor de toekomst!!
Deze website steunt de Stichting v/h R.T.M. Ouddorp.

De remiseloods en het museumgebouw in verschillende fases. Fase 1A is in 2013 gerealiseerd. Voor de afbouw van fase 1 en de opstart van fase 2 is nog geld nodig. Draag uw steentje bij en koop een baksteen !! Informatie en intekenen op de website van de RTM, klik hier. Luchtfoto: Google Earth. Bron: Tramkoerier herfst 2014.

Bekijk deze donateursdag vanuit de lucht: de RTM in vogelvlucht. Een film van Christiaan en Fred Hofman gemaakt vanuit een rondvliegende drone.