[1] [2]

Madurodam

Mijn website bevat hoofdzakelijk artikelen en foto’s van het grootbedrijf. Maar het spoor- en trambedrijf is een dankbaar onderwerp deze in het klein na te bouwen. Door vele spoorliefhebbers en tientallen verenigingen wordt die spoorwereld nagebouwd, levensecht, rijdend en vaak met complete scenery. De ruimte, de omgeving, de landschappen, bruggen, stations en de beveiliging waarin treinen en trams zich bewegen zijn even belangrijk. Vaak wordt gekozen voor een speciaal tijdvak (de zogenaamde tijdperkbinding met zijn specifieke kenmerken) of bijzonder thema. De modelbouw is een hobby voor álle leeftijden die door duizenden liefhebbers beoefend wordt: vliegtuigmodelbouw, scheepvaartmodelbouw, treinenmodelbouw etc.

De treinenmodelbouwhobby gaat veel verder dan wat wel eens ten onrechte genoemd wordt “met treintjes of autootjes in het klein spelen”. De èchte modelbouwer is een vakman om het grootbedrijf zo natuurgetrouw mogelijk op kleinere schaal weer te geven; niet alleen het materieel in al zijn soorten en vormen op tal van variaties aan spoorbanen, maar vooral ook de complete scenery (landschappen). Nabouwen is voor vele liefhebbers een doel op zich en een dankbare vorm van vrijetijdsbesteding. Modelbouwers zijn kenners van details; het moet echt zijn.

Ik beoefen die vaardigheden (helaas) niet, vandaar dat mijn website geen eigen werk op modelbouwgebied weergeeft. Maar ik maak graag ruimte om de inspiratie die anderen in hun modelbouwhobby ontlenen aan het grote spoor- of trambedrijf hier op deze plek te presenteren en uiteraard voor zo ver ze een relatie hebben met mijn eigen thema’s. Daarvoor is een speciale navigatieknop ontwikkeld "Modelbouw", die zoveel mogelijk de hoofdnavigatie volgt en dus ondergebracht is bij het land/bedrijf waarvan de modelbouw een afspiegeling is.

Madurodam is ondergebracht in de hoofdnavigatie van het grootbedrijf, in dit geval dus NS.

Bij velen is Madurodam bekend. Het spoor- en trambedrijf is een afspiegeling van wat in Nederland rijdt of heeft gereden. Zoveel mogelijk wordt de moderne tijd ingevuld met hedendaags materieel, gebouwen of infrastructuur. De modelspoorbaan van Madurodam is met een lengte van circa vier kilometer de grootste modelbaan in Nederland. In het spoorwegnet liggen vier stations en negen bruggen. In de werkplaats ligt een opstelterrein met acht sporen. De baan is verdeeld in 33 blokken. Hierop kunnen twaalf treinen tegelijkertijd rijden. De schaal is 1:25.

Alle treinen zijn in Madurodam met de hand gemaakt van messing en polyester. Het rollend materieel van de spoorwegen rijdt per jaar 16.000 kilometer en gaat net als zijn grote voorbeeld regelmatig voor revisie naar de werkplaats. Enkele modeltreinen die in Madurodam rondrijden: locomotieven NS 1100, 1200, 1300, 1600 en 1700, Hondekoptreinstel, Plan V, Sprinter, Wadloper, Motorpost, Dubbeldekker, diverse typen rijtuigen en goederenwagons; een aantal materieeltypen rijdt vandaag de dag niet meer op het Nederlandse spoornet en zijn in werkelijkheid inmiddels dus buiten dienst.

Ook rijden er trams: HTM gelede tram en RandstadRail; voorts een stoomtram van de SHM.

Op 12 juli 2007 werd in Madurodam een nieuw station onthuld, het toekomstige Utrecht Centraal. Dit is het eerste gebouw dat al in Madurodam te zien is voor het in het echt gebouwd is. Dit station is in de plaats gekomen van station Eindhoven. Madurodam heeft er ook een nieuwe spoorlijn bij: een miniatuurversie van de HSL-Zuid. Onderdeel van de nieuwe lijn is een 20 meter lang model van de Brug Hollandsch Diep.

In juni 2009 heeft Madurodam een DVD laten vervaardigen waarop men kan zien hoe het spoorwegtraject eruit ziet vanuit het gezichtspunt van de machinist. In samenwerking met de technisch dienst van Madurodam filmde regisseur Ben Mathon opmerkelijke beelden in full High Definition. De HD-camera werd hiervoor op een dieplader gemonteerd die door een loc over het vier kilometer lange traject werd voortgeduwd. Hierdoor lijkt het alsof men zelf in de miniatuurtrein zit. Klik hier.

Robert Huls bezocht op 12 mei 2009 de miniatuurstad in Den Haag en maakte enkele fraaie foto’s. Hieronder een collage van zijn foto’s. De foto’s zijn niet voorzien van extra bijschriften; het meeste materieel is herkenbaar voor de hobbyist. Klik een kleine foto aan voor een vergroting ervan.

Bronnen: