Pagina: [1] [Terug]


Locserie 1300

E-loc serie 1300 met een sneltrein Zandvoort – Amsterdam – Maastricht. Het station Amsterdam Amstel was in 1971 nog een volledig spoorstation met vier NS-sporen; van de later aangelegde metrolijn was nog geen sprake; 11 september 1971. De foto is gemaakt op de dag van de NVBS Jubileum-excursie die in Amstel begon (zie categorie Duitsland/DB/stoomlocomotieven) en op het moment, dat DB-loc 011.062-7 met het ledig materieel van de Dijksgracht naar Amstel in aantocht was. Utrecht, 25 februari 1973. Loc 1309 met een buurlandtrein Amsterdam–Utrecht–Arnhem–Emmerich (verder naar Oberhausen en Köln), even na vertrek uit Utrecht CS, ter hoogte van het Academisch Ziekenhuis (AZU). In Emmerich werd gewisseld met een loc van de DB. De foto is gemaakt vanuit een rijdende en nog rode DE-2 (Utrecht– Tiel– Arnhem/Nijmegen). Beide treinen vertrokken in deze dienstregeling (1972/1973) om .52 uit Utrecht en reden vaak gelijk op tot Utrecht Lunetten. Een loctype 1300 in een dienst voor slechts drie rijtuigen leek wat overdreven, maar volgens omloop kwam de loc vaak vanuit Emmerich met een zware goederentrein terug, waarvoor deze krachtige machine wèl nodig was. De gebouwen van het ziekenhuis zijn alle gesloopt en vervangen door nieuwe kantoorgebouwen. Het ziekenhuis heeft een nieuwe plaats gekregen op het universitair centrum De Uithof en heet nu Universitair Medisch Centrum (UMC). Op deze dag was ik onderweg naar mijn in aanbouw zijnde toekomstige woning in Tiel voor een fotoreportage.


Utrecht, 25 februari 1973. Loc 1309 met een buurlandtrein Amsterdam -Utrecht - Arnhem - Emmerich (verder naar Oberhausen en Köln), even na vertrek uit Utrecht CS. In Emmerich werd gewisseld met een loc van de DB. De foto is gemaakt vanuit een rijdende en nog rode DE-2 (Utrecht– Tiel– Arnhem/Nijmegen) ter hoogte van Utrecht Veemarkt Aansluiting (= Utva), de aansluiting op Utrecht GE ter hoogte van de Bleekstraat. De lijn naar de Veemarkt (nu Jaarbeurs) bestaat niet meer; deze aansluiting wordt nu gebruikt voor de sporen 18 en 19 in Utrecht CS. Beide treinen vertrokken in deze dienstregeling (1972/1973) om .52 uit Utrecht en reden vaak gelijk op tot Utrecht Lunetten. Op deze dag was ik onderweg naar mijn in aanbouw zijnde toekomstige woning in Tiel voor een fotoreportage. Beide baanvakken waren toen nog ingericht met het armseinstelsel; voor de DE-2 staat het voorsein ook op veilig.
Utrecht, 25 februari 1973. Loc 1309 met een buurlandtrein Amsterdam–Utrecht–Arnhem–Emmerich (verder naar Oberhausen en Köln), even na vertrek uit Utrecht CS op weg naar Arnhem. In Emmerich werd gewisseld met een loc van de DB. De foto is gemaakt kort vóór de kruising met het spoor naar de Maliebaan.


Museumloc 1302 met 1 gesloten wagon van het spoorwegmuseum te Utrecht bij doorkomst Wolfheze richting Arnhem op 4 juni 2004. Foto: Robert Huls Op 29 maart 2002 stond te Rotterdam de niet meer rijvaardige loc 1302 met een Plan E (Df) voor instructies.
Foto: Robert Huls


E-loc 1309 (bestemd voor trein 216 Utrecht – Den Haag SS; Ut v: 10:12 uur) op kopspoor 15 te Utrecht CS. De loc diende als wisselloc voor de kopmakende getrokken trein uit Enschede (via Amersfoort). Trein 216 was een trein Es-Rtd (dagelijks) en Es of Dv -Gvr, niet op maandag. Rechts seinhuis A. Naast spoor 15 het perronspoor 14 van het buurtstation. Foto: Edward Bary, 21 februari 1962.
E-loc 1315 loopt in Roosendaal om zijn uit Plan E-rijtuigen bestaande trein heen voor de terugrit naar Zwolle. Naast de loc een RD-restauratierijtuig, ervoor een gecombineerd 1e/2e klas-rijtuig, wat dienst heeft gedaan in de trek/duw-treinen met locs serie 2200. Deze trein bereed de IJsselroute Roosendaal - Den Bosch - Arnhem - Zwolle v.v. en stond ook wel bekend als de “IJsbrant-route” (langs de IJssel en door Brabant) en gaf op de knooppunten zoals hier genoemd aansluitingen op andere intercitylijnen. Foto: Frans van den Hurk, januari 1985.

Tijdens een Open Dag van de NS-werkplaats in Tilburg op 4 mei 1985 kon e-loc 1309 gefotografeerd worden in de toen nieuwe cascohal. De loc kreeg een H3-revisie waarbij deze totaal gestript wordt.
Een paar maanden later, op 30 augustus 1985 toonde de loc een nieuw uiterlijk, geheel geel in NS-huisstijl met groot logo en zwart rond de cabineramen. De foto hieronder werd gemaakt ter gelegenheid van de afleveringsproefrit. De keuringsmachinisten leverden de loc weer af voor de rijdende dienst.
Al eerder was ik deze loc al eens tegengekomen: op 21 februari 1962 in Utrecht CS geparkeerd, als wisselloc bestemd voor trein 216 Utrecht – Den Haag SS; Ut v: 10:12 uur, op kopspoor 15. De loc diende als wisselloc voor de kopmakende getrokken trein uit Enschede (via Amersfoort). Trein 216 was een trein Es - Rtd (dagelijks) en Es of Dv - Gvc, niet op maandag. Rechts seinhuis A. Naast spoor 15 het perronspoor 14 van het buurtstation. Deze foto is gemaakt amper anderhalve maand later dan de treinramp in Harmelen op 8 januari 1962. De toen verongelukte e-loc 1131 heeft ook op dit kopspoortje gestaan.
De 1309 behoort tot mijn eerste spoorhobbyfoto’s.
Loc 1309 kwam bij NS in dienst in 1952, ging uit dienst in 1999 en werd uiteindelijk gesloopt in 2004.
Meer info over deze locserie op Wikipedia, klik hier.