Pagina: [1] [Terug]


Locserie 1200

Een interessante film (van 30 minuten !) over de bouw van dit type e-loc bij Werkspoor in de jaren vijftig is te vinden op internet, Youtube.

Klik hier voor de directe videolink.



E-loc 1201 met trein D 68 EL (Amsterdam – Emmerich) passeert Muiderpoort Post I (foto vanaf seinhuis) over spoor IX (d: 15.51 uur); 2 juni 1963. E-loc 1204 te Venlo; 23 mei 1964.


E-loc 1205 met een trein uit Amsterdam CS bij aankomst in Hilversum, hier ter hoogte van het viaduct in de Joh. Geradtsweg/Insulindelaan; 1961. Exacte datum niet meer te achterhalen. Ongeveer aan het einde van deze trein ligt het later gebouwde station Hilversum NOS (Noord). Foto; J.H. Verweij. E-loc 1205 met sneltrein 226 EL (Enschede – Amsterdam CS) tussen Baarn en Hilversum (a: 14.42 – v: 14.44 uur) ter hoogte van Anna’s Hoeve; 6 januari 1967.


E-loc 1206 met trein D 144 bij vertrek (v: 16.49 uur, spoor 1) uit Den Haag HS; 13 augustus 1963. E-loc 1206 met trein 837 (Zandvoort – Amsterdam – Maastricht – Valkenburg) passeert in Schalkwijk de oude spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal (Utrecht v: 11.02 uur); 7 augustus 1976. De nieuwe spoorbrug ter plaatse is gereed maar nog niet in gebruik wegens aanpassingen van het baanlichaam.


E-loc 1216 met trein 956 Heerlen – Zandvoort bij aankomst in Utrecht CS; 14 augustus 1973. Rechts het opzichters- en rangeerdersverblijf Post K. Foto: Peter van der Vlist. Opstelterrein aan de zuidzijde van Utrecht CS dat beheerd werd door de opzichter van Post K. . Links komt e-loc 1217 binnen met een sneltrein uit Limburg, op weg naar Zandvoort; 14 augustus 1973. Op de opstelsporen zien we diverse materieeltypen w.o. plan V, mat.’46, mat.’54 en één van de mDW’s materieel ’24 (motordienstwagens). Foto: Peter van der Vlist.


E-loc 1206 met trein 853 Zandvoort – Amsterdam – Utrecht (v: 15:02) - Maastricht passeert de spoorbrug in Culemborg; 27 mei 1978. Op 8 april 2001 stond te Arnhem de ACTS loc 1252 op spoor 1 in afwachting van vertrek richting Duitsland.
Foto: Robert Huls


E-loc 1218 staat in Hengelo klaar voor een losse rit naar Bad Bentheim om daar een goederentrein over te nemen van de DB. Foto: Bertus Kers, 23 maart 1998. E-loc 1218 is los uit Hengelo gekomen en staat in Bad Bentheim te wachten op een rangeerbeweging. Zijn vrachtje, een ketelwagentrein, staat op de achtergrond al klaar en is door DB keurig op tijd afgeleverd. Foto: Bertus Kers, 23 maart 1998.


E-loc 1218 is voor zijn trein geplaatst, de vrachtbrieven zijn overhandigd, de remproef is genomen en de lading is gecontroleerd. Machinist en ladingmeester overleggen nog even kort, alles is in orde. De trein is klaar voor vertrek naar Nederland. Bad Bentheim, 23 maart 1998. E-loc 1218 is voor zijn trein geplaatst en wacht op vertrek naar Nederland. Bad Bentheim, 23 maart 1998. Foto: Bertus Kers.


E-loc 1201 heeft Interregiotrein 2345 van Hoofddorp/Schiphol naar Bad Bentheim gebracht (a: 15:14 uur) en rijdt na overname en vertrek door DB terug naar de andere zijde van het emplacement, in afwachting van de aankomst van trein 2346 uit Hannover Hbf/Berlin Ostbahnhof. De loc mag deze trein weer doorbrengen naar de Randstad. Foto: Bertus Kers, 23 maart 1998. E-loc 1201 met trein 2346 (serie 2300: Hannover Hbf/Berlin Ostbahnhof <-> Schiphol/Hoofddorp), op weg van Bentheim naar Hengelo en verder, hier gefotografeerd (plm. 16:55 uur) in de ingraving bij De Koppelboer (km 27), Landgoed de Wilmersberg, voorheen 't Nije Huss, even ten oosten van Oldenzaal op het grensbaanvak Bentheim - De Lutte - Oldenzaal. Locwissel vond plaats te Bentheim; 23 maart 1998. Deze Interregioverbinding werd t/m de dienstregeling 2002 als serie 2300 gereden, vervangen door de serie 140. Zie ook: http://www.kasteleninoverijssel.nl/pages/wilmersberg.htm

E-loc 1225 heeft trein 758 aan de haak en is op weg van Groningen naar Amsterdam. In Meppel wordt het vertrek afgewacht. In Zwolle ontmoet zij de vleugelrein uit Leeuwarden, die met stroomlijnmaterieel gereden wordt. In principe dienden beide vleugel-treinen serie 700 met stroomlijnmaterieel te worden gereden. Echter, een dag eerder was gezien de weersomstandigheden besloten de treinserie 900 Amsterdam - Heerlen (tijdelijk) op te heffen en de locomotieven (met natuurlijk de getrokken rijtuigen) te gebruiken in (een deel van) de serie 700. Het stroomlijnmaterieel had het door een hoge defectenstand laten afweten. Een bijzonderheid: achter de loc een (voormalig) ligrijtuig Plan N. Verder reden mee rijtuigen Plan D en Plan W. Foto: Peter van der Vlist; 20 februari 1979. Meer winterfoto's, klik hier.

Op deze website treft u op de materieelpagina's van NS diverse elektrische locomotiefseries aan: de e-locs serie 1100, 1200, 1300 en 1500. Ze zijn niet meer aan te treffen op het Nederlandse spoorwegnet. Of toch wel? De Werkgroep 1501 en de Stichting Klassieke Locomotieven (KLOK) zetten zich in voor het behoud en waar mogelijk rijdend maken of houden van deze voor Nederland zo markante machines. Meer informatie op de website van de Stichting KLOK. Laatste Nieuwsbrief KLOK-Info nr.49, klik hier. De e-loc serie 1200 was een gezamenlijk product van Heemaf - Hengelo, Westinghouse Electric Corporation, Baldwin Locomotive Works en Werkspoor - Amsterdam. Foto’s: Aad de Meij. Den Haag, 9 juni (links) en 13 augustus 2011 (rechts).

E-loc 1209 met een goederentrein op weg naar Utrecht bij Hilversum Sportpark. Foto: Nico Spilt, 28 oktober 1968. Het station werd geopend in 1874 als station Hilversum-Amersfoortsche Straatweg. In 1919 werd de naam veranderd in Hilversum-Soestdijkerstraatweg en sinds 1965 draagt het de huidige naam. Het betreft een eenvoudige halte met een gebouwtje dat als fietsenwinkel in gebruik is. De loketruimte is veranderd in een Turkse hapjeskiosk. De perrons liggen in bajonetligging.