Oogst- en fruitcorso in Tiel (Toen en Nu)

Op zaterdag 8 september 2012 vond in Tiel het jaarlijkse oogst- en fruitcorso plaats, voor de 52e keer op rij (sinds 1960). Dit trekt duizenden bezoekers naar Tiel, die ook per trein reizen. Vervoerders NS Reizigers en Syntus zien in dit extra reizigersaanbod geen aanleiding om met extra treinen te rijden. Wèl werden treinen van de bestaande dienstregeling versterkt met extra treinstellen voor meer capaciteit.

Voor de bezoekers van het muziekfestival Appelpop werden door NS Reizigers wel extra treinen ingelegd in de late avonduren van vrijdag 7 en zaterdag 8 september; zie de update hieronder.

Toen, 1977 (10 september) ......en...

35 jaar geleden gebeurde dat ook al met het toen nog beschikbare reservematerieel. Voor meer diesellocomotieven, klik hier.


Het jaarlijkse Oogst- en Fruitcorso in Tiel (sinds 1960), traditiegetrouw gehouden op de 2e zaterdag in september, trekt vele bezoekers uit de regio en van ver daarbuiten. De bezoekers komen veelal per trein en per speciale touringcars. De piekaanvoer van deze extra reizigers ligt tussen plm.12:00 en 14:00 uur. In het verleden werd dit extra reizigeraanbod verzorgd door de reguliere treinen (DE2- en DE3-treinstellen) van de serie 6100 (in 1977 nog in de doorgaande dieseldienst Utrecht – Tiel – Arnhem/Nijmegen) te verlengen en in enkel geval zelfs door vervangend materieel te rijden. Op zaterdag 10 september 1977 is een trekduw-eenheid (plan E-rijtuigen met verwarmingswagen) met de DE-locs 2212 (vóór) en 2243 (achter) uit zijn (Achterhoekse) weekend-reservedienst gehaald om trein 6139 te rijden. Op deze foto's heeft de stam zijn reizigers afgezet in Tiel (a: 12:25/v: 12:26) om zijn reis met minder passagiers te vervolgen. Foto’s: Edward Bary.

Nu, 2012 (8 september)

De prachtige, zonovergoten zaterdagdag trok ook dit jaar weer duizenden bezoekers naar de traditionele jaarlijkse evenementen Fruitcorso en Appelpop in Tiel. NS Reizigers reed met langere treinen van de bestaande halfuursdienstregeling van en naar Utrecht en zette de hele dag SLT-treinstellen in met 10 bakken (gecombineerde SLT 4 + 6), o.a. 2450 + 2644. Syntus deed hetzelfde in de uurdienstregeling met de DM90-treinstellen 51 + 58 en 56 + 3435 voor de 2 benodigde composities naar en van Arnhem. Hieronder een impressie van deze dag.
Foto’s: Edward Bary.









Meer foto's op de website van de Stichting 4-Stromenland, klik hier.
Meer informatie over het fruitcorso en de historische ontwikkeling ervan op de website van Wikipedia, klik hier.

Update (12 september) extra treinen

Daags na het Fruitcorso en Appelpop op zaterdag 8 september bleek, dat NS Reizigers toch zorg gedragen heeft voor de extra afvoer per trein van bezoekers aan het muziekfestival Appelpop, zowel op vrijdagavond als op zaterdagavond.
NSR hield zowel op vrijdag als op zaterdag extra materieel (met een extra machinistendienst) achter de hand, dat in de loop van de avond geparkeerd werd in Geldermalsen voor het geval dat de afvoer van Appelpopbezoekers vanaf Tiel problemen zou opleveren. Dat materieel bestond uit een treinset van twee (gecombineerde) treinstellen VIRM.
Op vrijdagavond reed de laatste reguliere trein naar Tiel (aankomst als trein 6089 om 00:19) met DDAR en keerde niet leeg terug naar Utrecht (wat gebruikelijk is) maar werd als extra reizigerstrein naar Utrecht gereden onder treinnummer 696088 (vertrek om 00:35 uur uit Tiel).
Na trein 6089/696088 is er nog een extra slag gereden met de reservestellen uit Geldermalsen onder de treinnummers 696089 en 696090 die om plm. 01:00 uur uit Tiel is vertrokken.
Ook in de nacht van zaterdag 8 op zondag 9 september werd de vrijdagse situatie herhaald.
NS zette deze allerlaatste treinen bewust niet in de planning, omdat festivalbezoekers dan wellicht nog later naar het station zouden kunnen komen. Na 01:00 uur waren er geen extra treinen meer nodig (behalve dan voor de mensen die echt veel te laat kwamen, maar die konden zondags wel de eerste trein pakken……….als ze uitgefeest waren).
Volgens de reisplanner kon op zaterdag nog wel Arnhem bereikt worden na afloop van het festival. NS en Prorail hebben die reismogelijkheid echter niet genoemd in hun communicatie over Appelpop, maar met de reisplanner stond het er wel bij. De trein van 00:35 uit Tiel naar Utrecht Centraal (die nog wel in de reisplanner stond), gaf in Utrecht Centraal nog overstapgelegenheid op een hele late trein richting Arnhem (een trein die niet vrijdags reed). Of en hoe bezitters van een (retour) Syntusvervoerbewijs Arnhem – Tiel (via Opheusden) dan via Utrecht met vervoerder NS Reizigers hun omreisroute moesten betalen, vermeldt de historie niet.