Update archief pagina: [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10]


Updates

Op deze pagina kunt u lezen wat de updates nrs. 21 t/m 30 op de site waren.

Nr. Datum Aard van de update

30 20091112 Deze website besteedt onder meer aandacht aan de railinfrastructuur en kijkt daarbij vooral naar historische achtergronden. Op de pagina:

Nederland/NS/Infrastructuur

staan al diverse foto’s. Er is een tweede, nieuwe pagina toegevoegd waarin geprobeerd is in een samenhangend artikel de Vernieuwingen van de emplacementen in Geldermalsen, Wadenoijen en Tiel te beschrijven. Uiteraard met veel foto’s en uitleg erbij. Klik even door naar deze nieuwe pagina [2].

Volgend jaar zomer 2010 gaan nog meer vernieuwingen plaatsvinden. Eindelijk zal er in Geldermalsen een nieuwe passerelle boven het emplacement komen die zowel aan de west- als de oostzijde stationstoegangen krijgt, ook met liften, zodat ook de minder valide reizigers (eindelijk) een betere toegang krijgen op dit station om met de trein te reizen. Aan de voorzijde bestaat de toegang tot het eilandperron nu uit een tunnel die meer lijkt op een rioolbuis of faunapassage, aan de achterzijde kun je gebruik maken van de bekende openlucht voetbrug.
Ook in Kesteren gaan niet meer gebruikte sporen en wissels naar de schroothoop. De oostelijke Betuwelijn krijgt langzaam maar zeker een betere infrastructuur.

In dit eerste artikel volgen we de veranderingen in met name Tiel, mijn woonplaats sinds 1973. Een thuiswedstrijd mag niet gemist worden.

Ook is de pagina:

Nederland/SM54H4/Recente foto's

eindelijk geactiveerd. De cryptische afkorting SM54H4 is geen variant op de Mexicaanse griep, maar staat voor: Stichting Mat’54 Hondekop-vier. Deze Stichting beheert vierwagen treinstel 766, de enig overgebleven nazaat van de grotere materieelserie Materieel 1954. Het Nederlands Spoorwegmuseum heeft een tweewagen treinstel van dit materieeltype, de 386, in eigendom. Zie ook in de hoofdnavigatie op de startpagina het thema: Extra > Werkspoor op deze site. De Stichting heeft een eigen website: www.mat54.nl , boordevol met informatie.

De nieuwe pagina bevat een interview met machinist Bas van Heezik, één van de bevoegde machinisten die met dit treinstel kan en mag rijden. Hij doet verslag van een extra dienst. De foto’s zijn van Robert Huls.


29 20091022 Op de nieuwe pagina Nederland/NS/Achtergronden is een artikel geplaatst over Veranderingen op het spoor, een terugblik op de veranderingen bij NS vanaf omstreeks 1980.
De laatste 30 jaar is het beeld van de spoorwegen in Nederland ingrijpend veranderd. De NS maakte tal van vernieuwingsprocessen door. Nieuw materieel, nieuwe stationsgebouwen en spoorlijnen bepalen nu het landschap; beelden hiervan zijn ruimschoots te vinden in tal van boeken, tijdschriften en op websites. Maar ook op bedrijfsorganisatorisch terrein kende de NS tal van reorganisaties en moderniseringen. Eigenlijk bestaat de “oude NS” niet meer. Dit artikel gaat in op die verschillende (re)organisatievormen die zich achtereenvolgens aandienden èn belicht worden in de context van het tijdsbeeld dat in de verschillende, opvolgende jaren in de spoorsector aan de orde was. In mijn loopbaan bij NS heb ik die veranderingen van nabij meegemaakt. Het artikel gaat over een boeiende en veelzijdige spoorhistorie die volop in beweging was.

28 20090915 De pagina Van de leestafel is geactualiseerd:
  • Ontwikkelingen rond de voorgenomen oprichting van het monument Treinramp Harmelen 8 januari 1962: Hans Fictoor – auteur van het gelijknamige boek, nabestaande en initiatiefnemer - meldt de laatste stand van zaken, met recent nieuws uit het Algemeen Dagblad.
  • De nieuwe Tramkoerier van de RTM is uit: nr.. 3. Themanummer: onder andere de volledig gerestaureerde M 67.
  • Enkele oude publicaties zijn verwijderd.

Tevens in deze update een nieuwe Toen en Nu. Een fotovergelijking van de spoorinfrastructuur in verleden en heden. De spoorbrug in Tiel over het Inundatiekanaal.
De foto’s hiervan zijn toegevoegd in de volgende categorie:

  • Nederland/NS/Toen en Nu

Met dank aan Gérard van Teeffelen.


27 20090818 Deze website besteedt op verschillende pagina’s aandacht aan museum-railbedrijven in Nederland. Daarmee een brug makend naar vroeger tijden. De folder Railmusea in Nederland is daarbij een belangrijke reisgids. Dit vouwblad is een (jaarlijkse) uitgave van de Vereniging Historisch Railvervoer Nederland (HRN), de landelijke koepel die de belangen van 27 museale en toeristische railprojecten behartigt. Op veel terreinen actief, van publieksacties tot activiteiten op het gebied van spoorwegveiligheid, cultuur en milieu. Zie ook het item over HRN op de pagina Van de Leestafel.
De musea zelf hebben ook informatieve websites met veel actueel nieuws.

Op de nieuwe pagina

Nederland/ZLSM/Recente items

staat een verslag met foto’s van mijn bezoek aan de Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij op 11 juli 2009.

Tevens in deze update een nieuwe Toen en Nu. Een fotovergelijking van de spoorinfrastructuur in verleden en heden. In het Zuid Limburgse Schin op Geul (in spoorverkorting: Sog) werd de aansluiting van de spoorlijn naar Wijlre/Simpelveld eerst geknipt en later weer geplakt aan de spoorlijn naar Heerlen, maar nu voor museumdoeleinden. Daarmee werd Valkenburg weer bereikbaar voor treinen van de ZLSM. De foto’s hiervan zijn toegevoegd in de volgende categorie:

Nederland/NS/Toen en Nu

Met dank aan Kees van de Meene en Gérard van Teeffelen die de oude situaties vastlegden op beeld.


26 20090716 In deze update één onderwerp: op de nieuwe pagina Uitgelicht besteed ik aandacht aan een bijzonder spoors onderwerp. Dit keer de Betuwelijn (niet te verwarren met de goederenspoorlijn, de Betuweroute) van Dordrecht naar Elst.
Onder deze themanaam, tevens navigatieknop, zal ik in de toekomst vaker een onderwerp uitlichten en dieper ingaan op wat de bijgevoegde foto’s méér te vertellen hebben dan alleen een fotobijschrift.
Deze themanaam zal bij meerdere landen en meerdere maatschappijen terug te vinden zijn.

Het artikel en de foto’s zijn deze keer toegevoegd in de volgende categorie:

Nederland/NS/Uitgelicht

25 20090612 In deze update één onderwerp: verslag met foto-impressie van mijn bezoek aan het festival Stations onder Stoom bij de Museumstoomtram Hoorn ? Medemblik op zaterdag 23 mei 2009.

De foto’s zijn toegevoegd in de volgende categorie:

Nederland/SHM/Recente items

24 20090521 In deze update één onderwerp: verslag met foto-impressie van mijn bezoek aan de Museum Stichting RTM in Ouddorp op zaterdag 2 mei 2009.

De foto’s zijn toegevoegd in de volgende categorie:

Nederland/MRTM/Recente items/pagina [2]

23 20090417 Jo Roesen leverde mij enkele fraaie sfeerfoto’s uit zijn verzameling over de Stoom Stichting Nederland (SSN), door hem zelf gemaakt. Nog altijd kan in het museumstoomdepot van de SSN (www.stoomstichting.nl) in Rotterdam Noord aan de Bosdreef (Kralingen) de kenmerkende sfeer beleefd worden van de techniek en romantiek van het stoombedrijf.
De foto’s zijn uit 2006 en 2007 maar hebben een relatie tot ouder beeldmateriaal op deze website. Met name stoomloc 01.1075 zagen we eerder al in actieve dienst bij de DB als 012.075 in Rheine op 28 mei 1975.

Peter van der Vlist dook in zijn verzameling materieelfoto’s en stelde beeldmateriaal beschikbaar uit de begintijd (1977) van het Intercity Materieel (ICM): de introductie van de moderne doorloopkop, nu alweer verleden tijd. Al in 1927 (dus precies 50 jaar eerder) verschenen de eerste blokkendozen (materieel 1924) met de mogelijkheid na het combineren van twee treindelen van het ene treindeel naar het andere te lopen via de verbonden vouwbalg en langs de zitplaats van de machinist.

Deze foto’s zijn toegevoegd in de volgende categorieën:

Nederland/SSN/stoomlocomotieven
Nederland/NS/E-treinstellen

De pagina Van de leestafel bevat nieuwe tips.

22 20090319 Toegevoegd zijn foto’s in de volgende categorieën:

Nederland/NS/Beveiligingen (klassiek)
Nederland/NS/infrastructuur
Nederland/NS/DE-treinstellen
Nederland/NS/DE-loc's (nieuw)
Nederland/SSN/stoomlocomotieven (nieuw)
Nederland/VSM/stoomlocomotieven
Nederland/NS/E-treinstellen

Duitsland/DB/stoomlocomotieven

Verder bevat de pagina: Nederland/NS/Toen en Nu nieuwe beeldvergelijkingen, dit keer de goederenloods en het station Tiel. Met dank aan Peter van der Vlist.

De pagina Van de leestafel bevat nieuwe tips.

21 20090220 Van Peter van der Vlist ontving ik fraaie foto’s uit de zeventiger jaren die ondergebracht zijn in de volgende categorieën:

* Nederland/NS/Beveiligingen > Beveiligingen (klassiek, mechanisch: armseinen, rangeerseinen en handelinrichtingen).
* Nederland/NS/Infrastructuur
* Nederland/NS/elektrische locomotieven
* Nederland/NS/diesel-elektrische treinstellen

Verder bevat de pagina: Nederland/NS/Toen en Nu nieuwe beeldvergelijkingen, dit keer het spoorwegravijn in Baarn. Met dank aan Jos Beerman, Kees van de Meene en Nico Spilt.

De pagina Van de leestafel bevat nieuwe tips.




[Terug]