[1] [2]

Stoomtreindagen Simpelveld

Volgens traditie begint de zomervakantie bij de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij met het grootse stoomspektakel in de euregio, de Stoomtreindagen te Simpelveld.

In 2011 werd dit altijd druk bezochte evenement waarbij veel locomotieven onder stoom reden en er een zeer uitgebreide dienstregeling gereden werd over de Miljoenenlijn in het weekend van 9 en 10 juli gehouden. Tijd om af te reizen naar Zuid-Limburg, maar dat bleek nog niet zo eenvoudig.

Bron: ProRail Spoorkaart van Nederland. Klik hier voor landelijke kaart, klik hier voor toelichting

Op weg naar Zuid-Limburg
Toeval of niet, van de drie belangrijke vervoerscorridors per spoor van Noord- en Midden-Nederland naar het zuiden, was er in ieder geval één buiten dienst wegens grootschalige geplande werkzaamheden aan de railinfrastructuur: op het baanvak Utrecht – ’s Hertogenbosch reden geen treinen. Omreizen via Arnhem – Nijmegen – ’s Hertogenbosch met omgeleide treinen van NS of (alternatief) via de Maaslijn van Nijmegen via Venlo en Roermond met Veolia Transport of via Rotterdam – Dordrecht – Breda en Eindhoven naar Heerlen/Kerkrade of Maastricht/Valkenburg is dan een noodzakelijk gegeven. Zijn die omleidingroutes dan ook nog eens (niet gepland) gestoord zoals op de lijn Utrecht – Arnhem door storingen in de ochtenduren als gevolg van koperdiefstal, en op de Maaslijn ook door een verstoring, dan kan het haast niet anders dat de reiziger met grote vertraging zijn doel bereikt. Het Intercityverkeer verliep dan ook niet vlekkeloos, met zelfs opgeheven treinen tot gevolg. Hoe dan ook, na een reis van bijna vier en een half uur bereikte ik, komend uit de Betuwe, via Nijmegen, ’s Hertogenbosch, Eindhoven, Sittard en Maastricht (op al deze stations met overstappen…) uiteindelijk rond de klok van 12:15 uur het rustieke station Valkenburg. Normaal gesproken kom je met deze reisduur in Parijs….. In Valkenburg stapte ik op de stoomtrein van 13:04 uur naar Simpelveld en kwam daar om 13:42 uur aan. De in Brabant uitbundig schijnende zon werd de Zuid-Limburgers niet gegund.

Geen Rheingold rijtuigen
Dit jaar zouden de Stoomtreindagen een internationaal karakter krijgen. Op zaterdag 9 juli zou de exclusieve Rheingold Expresse uit Duitsland (Keulen) een bezoek aan Simpelveld brengen en zouden zes wagons van deze trein ter bezichtiging in Simpelveld staan en twee wagons zouden meerijden in de stoomtreinen. Maar dat ging helaas op het allerlaatste moment niet door. Tot een dag ervoor leek alles geregeld om de extra trein uit Duitsland over het niet elektrische grensbaanvak Herzogenrath – Heerlen te vervoeren, waar de ZLSM het transport zou hebben kunnen overnemen.

Er was een dienstregeling aangevraagd en er was een bevoegde machinist, pilot en gekeurde diesellocomotief beschikbaar. Alleen is het zowel ZLSM als de organisatie van de Rheingold niet gelukt om een vervoerder te vinden onder wiens concessie het stuk baanvak van Herzogenrath tot Heerlen gereden kon worden. De concessie van de ZLSM loopt (maar) tot Heerlen en daarbuiten mogen ze niet rijden. Op het laatste moment is nog verzocht de reizigers in Herzogenrath te laten uitstappen en met bussen naar Heerlen te vervoeren en de trein als goederenmaterieel te vervoeren, maar dat is helaas niet meer gelukt. Soms verloopt het vrije transport van mensen en goederen tussen twee Schengenlanden niet vlekkeloos,…… blijkbaar. De buitenlandse gasten werden uiteindelijk van Herzogenrath per bus direct naar Simpelveld vervoerd.

Inzet materieel
Tijdens de Stoomtreindagen reden twee stoomlocomotieven van ZLSM in pendelverkeer Simpelveld – Schin op Geul – Valkenburg en Simpelveld – Kerkrade: ZLSM e2 1040 en ZLSM B 1220. Als gastlocomotieven figureerden de stoomlocomotieven 23076 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM) die tussen Simpelveld en Valkenburg heen en weer reed en stoomlocomotief 2 De Cockerill van de Museumbuurtspoorweg (MBS) die op het emplacement Simpelveld zijn krachtsinspanningen vertoonde. De Schienenbus van ZLSM pendelde naar en van Vetschau met een stop op de halte Werkplaats. De VSM had zijn eigen blokkendoosstam meegenomen die mooi gebruikt werd in het drukke reizigersvervoer op de ZLSM-lijnen.
Zo ontstonden zeer afwisselende treincomposities met een variatie aan locomotieven.

Plaatsbewijzen
Bezoekers van de Stoomtreindagen Simpelveld konden met de speciale dagkaart naar hartenlust gebruik maken van al het treinverkeer op het traject van de ZLSM. Deze dagkaart gaf tevens toegang tot het station en emplacement van de ZLSM te Simpelveld. Een dagkaart kostte 12,00 euro p.p. (vanaf 12 jaar) en 5,00 euro p.p. voor kinderen (4 t/m 11 jaar). Kaartjes waren aan de dagkassa’s en bij de conducteurs op de treinen verkrijgbaar of konden online besteld worden via www.miljoenenenlijn.nl. Het station van Simpelveld was dit weekend niet vrij toegankelijk.

Station Simpelveld
Op het moment dat de stoomlocomotieven niet in de dienstregeling werden ingezet, was dit nostalgische stoomgeweld afwisselend langs de perrons van station Simpelveld te bezichtigen. En mocht er op de ‘bok’ gekeken worden. Rondom de perrons was er een variëteit aan stoomattracties tegen. De overdekte spoor- en hobbymarkt, die inmiddels meer dan 140 meter kraampjes bevat, is een must voor elke modelspoorliefhebber. De NVBS, Tramweg Stichting, Stibans en Furka Bergstrecke Verein waren traditioneel aanwezig met hun producten. De uitgebreide horecafaciliteiten in combinatie met veel live-muziek en kinderactiviteiten maakten de sfeer op station Simpelveld compleet. De werkplaats was beide dagen geopend voor het publiek en er kon een kijkje genomen worden in het seinhuis met zijn mechanische handelinrichtingen voor de seinen en de wissels. De dienstregeling over de Miljoenenlijn werd gereden tussen 10.00 uur en 18.00 uur en het festivalstation Simpelveld was gedurende deze tijd ook geopend.

Stichting Museum Materieel Railion
In samenwerking met onder meer SSN en ZLSM reed de Stichting Museum Materieel Railion op 9 juli 2011 ter gelegenheid van de jaarlijkse Stoomtreindagen een retourrit naar Zuid-Limburg met diesellocomotief 2225 en 3 rijtuigen van SSN waaronder het MITROPA-restauratierijtuig. Deze rit vanaf Utrecht, via Rotterdam, Breda, Tilburg, Eindhoven en Heerlen naar Simpelveld kon vooraf geboekt worden via de website van de Stoom Stichting Nederland. Deze extra rit (de naam Diesel-Intercity werd al gehoord) verliep vrijwel op tijd wat gezien al het vertraagde Intercityverkeer een pluim van waardering betekent voor de verkeers- en procesleiders van post Zuid Limburg. Ook deze trein kon dus niet rechtstreeks Utrecht – ’s Hertogenbosch – Eindhoven rijden vanwege de eerder genoemde werkzaamheden en werd zoveel mogelijk vrije doorgang verleend op zijn route naar Limburg.

Succesvolle dagen
Hoewel de weersomstandigheden in ieder geval op zaterdag tekort schoten – veel regen, wind en donkere luchten, de Rheingold-rijtuigen verstek lieten gaan door concessieproblemen en VSM met 1 i.p.v. met 2 locomotieven aanwezig was – mogen de Stoomtreindagen van ZLSM tot een succesvol (jaarlijks) evenement gerekend worden. De reis er naar toe zal een volgende keer wel sneller verlopen. Met de stoomtreinrit van 16:00 uur uit Simpelveld naar Valkenburg, een fotoshoot aldaar en vervolgens om 17:11 uur met een snelle Sprinter van vervoerder Veolia Transport naar Maastricht met directe aansluiting daar op de gereed staande Intercity van 17:26 uur, bereikte ik in de latere avonduren weer mijn woonplaats in de Betuwe.

Voor iets meer dan drie uurtjes nostalgie en bijna tien reisuren op één dag was het ultieme hobbygevoel weer bevredigd….

Hieronder een impressie van mijn foto’s. De foto’s zijn niet voorzien van extra bijschriften; de plaatsen waar ik heb gefotografeerd zullen bij de liefhebber genoegzaam bekend zijn. Klik een kleine foto aan voor een vergroting ervan.

Relevante websites:

Edward Bary
Juli 2011