[0] [1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28]

Een dagje bij de Museum Stichting v/h RTM in Ouddorp: 29 augustus 2007

Bijna 40 jaar nadat ik in Hellevoetsluis (zie pagina Dieseltrams van dit thema) op 7 april 1969 de eerste, prille pogingen mocht aanschouwen voor de oprichting van een Rijdend Tram Museum, waartoe de Tramweg Stichting zoveel goede initiatieven heeft ontwikkeld, keerde ik onlangs terug naar mijn herinneringen aan de RTM, waarvan ik de laatste twee jaren 1965 en 1966 nog de diensten op Oostvoorne en Hellevoetsluis vanuit de Rotterdamse Rosestraat in vol bedrijf heb meegemaakt. Inmiddels is de Museum Stichting voorheen Rotterdamsche Tramweg Maatschappij (www.rtm-ouddorp.nl) uitgegroeid tot een volwaardig museumbedrijf, gevestigd aan De Punt West te Ouddorp, met een exploitatieve lijn door de duinen van “De Punt” van Goeree en over de Brouwersdam naar Port Zélande en Middelplaat Haven (baanverlenging sinds 4 april 2007). Een afwisselend landschap met prachtig uitzicht over het Grevelingenmeer en het duinlandschap.

Samen met mijn vriend Jos Beerman, die ik in 1965 bij de RTM voor het eerst ontmoette, besloten we op de laatste rijdag van het seizoen 2007 (met stoomtractie) onze jeugdherinneringen nieuw leven in te blazen. Op een zonovergoten woensdag 29 augustus reden we per auto naar Ouddorp. De confrontatie met ons geliefde trambedrijf was indrukwekkend: prachtig gerestaureerd materieel, een fraaie functionele loods annex restauratiewerkplaats, een winkel met koopwaar en een permanente expositie van oude foto’s en voorwerpen uit vervlogen tijden, een mooi aangelegd perron en vele oude attributen die nu eenmaal bij een historisch bedrijf horen, vriendelijk personeel en vrijwilligers. We waren terug in de jaren zestig….
Op deze rijdag waren in dienst het dieselelektrische motorrijtuig MABD 1602 “Reiger” met de rijtuigen AB 394 en AB 398 en stoomloc 54 met de rijtuigen ABP 397, AB 394, BD 438, B 363 en B 367.

We besloten een retourtje van De Punt West Remise naar Middelplaat Haven te nemen. Tram 11 met stoomloc 54 vertrok om 12.00 en kwam aan in Middelplaat Haven om 12.26. Daar namen we een lange lunchpauze, in afwachting van de komst van de rondvaartboot m.s. “Grevelingen” en de aansluitende bootram. Boottram 113 kwam aan om 13.56 en had heel wat overstappende reizigers aan boord. We reden echter terug met tram 14, Middelplaat Haven om 14.05, zodat we weer om 14.32 in de Remise waren. Tijd om de loods van binnen te verkennen, waar we onder andere ook loc M 67 in revisie aantroffen.
Het fraaie augustusweer bood daarna nog volop gelegenheid langs de baan wat foto’s te maken.
Met een schitterende jaarkalender 2008 in onze bagage verlieten we rond 17.15 uur het museumterrein met mijn vaste voornemen van dit museum maar eens donateur te worden (is inmiddels aangemeld) en we sloten deze unieke dag af met een etentje in Brielle.

Hieronder een impressie van een bijzondere dag.

Edward Bary
augustus 2007




De kalender 2008 is een echte aanrader om aan te schaffen. Bij de voorplaat:
De 1602 wordt ingehaald door een trein, getrokken door lok 50 tijdens het bezoek van de Vrienden van het Spoorwegmuseum.
Jan van Huijksloot maakte deze foto op de halte Bezoekerscentrum op 27 april 2007.